KBKiS PAN o decyzji premiera w sprawie przystąpienia do ESA

Podczas pierwszego posiedzenia nowej kadencji 16 czerwca Komitet Badań Kosmicznych i Satelitarnych Polskiej Akademii Nauk przyjął uchwałę dotyczącą niedawnej decyzji o rozpoczęciu negocjacji w sprawie przystąpienia Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA).

“KBKiS PAN z zadowoleniem przyjmuje informacje o podjętej przez premiera Donalda Tuska decyzji” – napisali w oświadczeniu członkowie Komitetu.

“Przestąpienie Polski do negocjacji otwiera przed krajowymi ośrodkami badawczymi nowe możliwości intensyfikacji badań i rozwoju zaawansowanych technologii kosmicznych. Badania kosmiczne są we wszystkich najbardziej rozwiniętych krajach świata motorem rozwoju najnowocześniejszych technologii i otwierają przed tymi krajami szerokie możliwości badawcze i technologiczne. To właśnie dzięki rozwojowi technologii kosmicznych mamy dziś praktycznie nieograniczone możliwości łączności i przekazywania danych, teledetekcji, nawigacji i geodezji oraz możliwości wykorzystania osiągnięć kosmicznych w wielu innych dziedzinach życia codziennego” – brzmi dalsza część oświadczenia.

“Zbliżający się akces Polski do ESA da szansę naszemu krajowi, na równi ze wszystkimi członkami ESA, włączenia się w szereg nowoczesnych przedsięwzięć oraz umożliwi w niedalekiej przyszłości pozyskiwanie istotnych korzyści ekonomicznych. Przystąpienie do ESA otwiera przed rozwijającym się w kraju przemysłem kosmicznym duże możliwość pełnej integracji z Europejskim Sektorem Kosmicznym. Otwiera to również dużą szansę dla młodzieży i absolwentów wyższych uczelni, którzy stworzą w przyszłości kadrę wykształconych specjalistów z obszaru technologii kosmicznych” – dodali naukowcy.

Informacje o podpisaniu przez premiera Donalda Tuska instrukcji negocjacyjnej dotyczącej przystąpienia Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej przekazał w poniedziałek 13 czerwca portal Astronomia.pl. Decyzja Prezesa Rady Ministrów oznacza w praktyce akces Polski do ESA w 2012 lub 2013 roku.

Redakcja serwisu Kosmonauta.net serdecznie dziękuje panu Janowi Pomiernemu z serwisu Astronomia.pl za przesłany tekst.