Podsumowanie misji WISE

Zespół naukowy należącej do ESA sondy WISE udostępnił niedawno pierwszy uporządkowany zbiór danych uzyskanych za pomocą sondy.

Misja WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) rozpoczęła się 14 grudnia 2009 roku, gdy rakieta Delta II wyniosła sondę na orbitę, 525 kilometrów nad nami. Po sprawdzeniu systemów pokładowych WISE zgodnie z planem półtora raza przeskanował całe niebo na falach o długości 3,4; 4,6; 12; 22 μm. Tak jak inne teleskopy prowadzące obserwacje w podczerwieni, WISE wymagał specjalnego chłodziwa dla swoich ultraczułych detektorów. Chłodziwo to wyczerpało się na początku października 2010, tym samym główna misja sondy została zakończona, jednak 2 z 4 detektorów wciąż nadawały się do użytku. Misję przedłużono o 4 miesiące – WISE zaczął badać pas główny w poszukiwaniu nowych asteroid i komet.

Główne odkrycia sondy to 20 komet, ponad 33 tysiące asteroid między Marsem a Jowiszem oraz 133 obiekty klasy NEO (Near Earth Objects), czyli asteroidy i komety bliższe Ziemi niż 45 milionów kilometrów. Ilość wszystkich nowoodkrytych obiektów szacuje się na miliony lub nawet setki milionów.

Tak gigantyczna ilość danych wymagała pieczołowitego opracowania. Obecnie już 57% zebranych danych jest dostępne dla publiki oraz naukowców. Całość zebranych danych zostanie opracowana do wiosny 2012 roku. Dane te są tak cenne, iż astronomowie oczekują, że będą im służyć przez następne kilkadziesiąt lat.

Należy pamiętać, iż WISE to misja przeglądowa, a te zwykle spoglądają wszędzie tam, gdzie dotychczas nie odkryto nic interesującego. Zazwyczaj w przypadku takich misji odkrywa się bardzo wiele nieoczekiwanych obiektów, których to odkrycia nierzadko zaskakują badaczy. Naukowcy zajmujący się sondą spodziewają się, iż w jej wypadku takich odkryć po upublicznieniu całego zestawu danych będzie wyjątkowo dużo. Obiekty znalezione przez WISE w razie konieczności mogą być zbadane dokładniej za pomocą sondy Herschel także należącej do ESA.

Już dziś możemy oglądać setki kolorowych zdjęć z WISE pod adresem http://wise.ssl.berkeley.edu/gallery_images.html. W tej galerii promieniowaniu podczerwonemu przypisano kolory widoczne nieuzbrojonym okiem, archiwum dla astronomów znajduje się natomiast pod adresem http://wise2.ipac.caltech.edu/docs/release/prelim/index.html. Instrukcję jego używania można pobrać tutaj: http://wise.ssl.berkeley.edu/wise_image_service.html.

Źródło: ESA