Praktyczne zastosowanie detektorów promieniowania terahercowego

Doświadczenia wyniesione z konstrukcji instrumentów do badań astronomicznych umożliwiły firmie QME Instruments Ltd. wraz z Astronomical instrumentation Group z Uniwersytetu Cardiff opracowanie szeroko dostępnej technologii wykrywania promieniowania terahercowego KIDCAM.

Promieniowanie terahercowe to część widma elektromagnetycznego o częstotliwości między 300 GHz (granica mikrofal) a 3 THz (daleka podczerwień). Przenika ono przez wszystkie nieprzewodniki, na przykład: plastik, odzież, ceramikę. Materiały nieprzezroczyste dla tej długości fali elektromagnetycznej to na przykład: woda, metal i skóra.

Detektorów promieniowania terahercowego używa się w astronomii do badania Mikrofalowego Promieniowania Tła lub obłoków pyłowych, w których rodzą się gwiazdy. Projekt KIDCAM umożliwia masowe wykorzystanie wykrywaczy w ziemskich warunkach. Detektory promieniowania terahercowego przydadzą się w medycynie (wykrywanie komórek raka, modelowanie zębów), dla celów bezpieczeństwa (na lotniskach, ponieważ detektor umożliwia wykrycie broni), w fabrykach (badania jakości, monitoring procesów, inspekcja zawartości zamkniętych opakowań).

Problemem w konstrukcji detektora jest wymagana niska temperatura, bliska -273 stopniom C. W detektorze KIDCAM istnieje możliwość zastosowania elektrycznej chłodziarki, gdzie chłodziwem jest skroplony gaz. Obniża to koszty zakupu i używania wykrywacza.

Projekt KIDCAM został przedstawiony w trakcie RAS National Astronomy Meeting w Llandudno w Walii 19 kwietnia.

(Źródło: Royal Astronomical Society [RAS])