Detekcja HD 38283 b

Lista potwierdzonych egzoplanet wzrosła do 540 obiektów za sprawą HD 38283 b. Jest to egzoplaneta porównywalna z Saturnem z naszego Układu Słonecznego.

HD 38283 b to ciekawy obiekt, który został wykryty za pomocą 3,9-metrowego Anglo-Australian Telescope. Masa minimalna tej egzoplanety (0,34 masy Jowisza) jest zbliżona do masy Saturna z naszego Układu Słonecznego (ok. 0,29 masy Jowisza). HD 38283 b krąży wokół swej gwiazdy macierzystej w średniej odległości około 1,02 jednostki astronomicznej z czasem około 363 dni. Gwiazda macierzysta wydaje się być nieco masywniejsza od naszego Słońca (1,085 masy naszej Dziennej Gwiazdy) o temperaturze fotosfery równej 5945 K.

Te dane wydają się sugerować, że na potencjalnych egzoksiężycach HD 38283 b (teoretycznie) mogą występować warunki odpowiednie do utrzymania wody w stanie ciekłym. Niestety, ekscentryczność orbity tej egzoplanety została określona na około 0,4, co sugeruje, że wszystkie potencjalne egzoksiężyce HD 38283 b są obiektami jałowymi.

Warto dodać, że w ciągu ostatnich kilku tygodni pojawiło się stosunkowo niewiele informacji o nowych egzoplanetach. Czyżby przysłowiowa cisza przed burzą?

(Encyklopedia Pozasłonecznych Układów Planetarnych)