Decyzja w sprawie przekazania promów kosmicznych

Charles Bolden w trzydziestą rocznicę pierwszej misji promu kosmicznego poinformował o decyzji przekazania promów kosmicznych po zakończeniu programu STS.

Które amerykańskie muzea i placówki otrzymają amerykańskie promy po zakończeniu programu wahadłowców (STS)? W ciągu ostatnich kilku miesięcy wiele muzeów i instytucji z USA informowało NASA o chęci pozyskania jednego z orbiterów. Administrację NASA wraz z Charlesem Boldenem czekał trudny wybór. Wydawało się pewne, że ośrodek NASA na Florydzie (Kennedy Space Center) oraz muzeum Smithsonian w Waszyngtonie otrzymają po jednym z promów, które odbyły lot na orbitę*. Faktyczna rywalizacja toczyła się o dwa pozostałe promy, w tym testowy Enterprise, który nigdy nie był przystosowany do misji kosmicznych.

Decyzja jest następująca:

• Atlantis – pozostanie w Kennedy Space Center,
  • Endeavour – zostanie przekazany The California Science Center w Los Angeles,
  • Discovery – zostanie przekazany muzeum Smithsonian w Waszyngtonie,
  • Enterprise – przekazany muzeum na lotniskowcu Intrepid w Nowym Jorku.

Informacja o przekazaniu wahadłowców została upubliczniona w trzydziestą rocznicę misji STS-1. Prom Discovery jest w tej chwili w początkowym stadium wycofywania ze służby, a Endeavour oraz Atlantis czekają jeszcze misje kosmiczne – odpowiednio STS-134 i STS-135.

O przekazaniu innych przedmiotów związanych z programem STS można przeczytać we wpisie na blogu Florydziaka.

* Obecnie w Smithsonian znajduje się prom Enterprise.

(NASA TV, PFA)