Utrata Glory – początek prac komisji

NASA przedstawiła skład osobowy komisji, która bada okoliczności utraty sondy Glory. W składzie komisji znalazł się LeRoy Cain, znany inżynier programu promów kosmicznych.

4 marca 2011 roku o godzinie 11:09 CET rakieta Taurus XL wystartowała z sondą Glory na pokładzie. Niestety w 325 sekundzie lotu odnotowano niedostatek prędkości rakiety, minutę później dyrektor startu z ramienia NASA, Omar Baez, ogłosił niepowodzenie startu.

Nie odłączyła się osłona aerodynamiczna rakiety Taurus XL, co zostało potwierdzone brakiem sygnału, który powinien pojawić się w przypadku udanego rozłączenia. Z tego powodu silniki nie mogły nadać rakiecie odpowiedniej prędkości i nosiciel wraz z ładunkiem znalazł się na orbicie balistycznej, tj. opadł na Ziemię. Satelita i jego przygotowanie kosztowało 424 miliony USD. Na pokładzie znajdowały się jeszcze małe satelity dodatkowe: KySat-1, Hermes i Explorer-1.

Nieudany start Taurusa XL jest ciosem w reputację producenta i operatora rakiety, firmy Orbital Sciences Corp. Przez ostatnie dwa lata wraz z NASA poprawiała ona konstrukcję osłony aerodynamicznej, która w tym czasie odbyła udany lot na rakiecie Minotaur. Ponownie zawiodła jednak z rakietą Taurus, tak jak miało to miejsce w 2009 roku, gdy stała się przyczyną upadku i rozbicia satelity środowiskowego Orbiting Carbon Observatory. Lot z Glory miał być powrotem rakiety do służby. W 2013 roku kolejna rakieta Taurus ma wynieść w przestrzeń zastępcę utraconego OCO, satelitę OCO-2.

Amerykańska agencja kosmiczna, chcąc wiedzieć, dlaczego po raz drugi zawiodła osłona aerodynamiczna rakiety Taurus XL, wyznaczyła specjalną komisję, której zadaniem będzie zbadanie okoliczności utraty sondy Glory. W składzie komisji znaleźli się następujący eksperci: LeRoy E. Cain, Daniel Dorney, Todd Hinkel, Stacey Nakamura, kapitan USAF Benjamin Califf oraz Barbara Kanki. Spośród członków komisji najbardziej znany jest prawdopodobnie przez lata związany z programem wahadłowców LeRoy Cain.

Prace komisji rozpoczęły się 9 marca 2011 roku. Komisja ma na celu zbadanie okoliczności utraty sondy Glory oraz przedstawienie administratorowi NASA szeregu rekomendacji, które pozwolą ograniczyć ryzyko pojawienia się podobnych anomalii w przyszłości.