Pierwsze skalibrowane dane z instrumentu LYRA

Naukowcom udostępniono pierwsze skalibrowane dane z instrumentu LYRA, umieszczonego na satelicie PROBA-2.

ESA opublikowała pierwsze skalibrowane pomiary dokonane przyrządem LYRA, wyniesionym na pokładzie satelity naukowo-technologicznego PROBA-2.

Dostęp do danych zbieranych przez instrumenty LYRA i SWAP satelity PROBA-2 mają dać nową jakość naukowcom zainteresowanym aktywnością słoneczną i pogodą kosmiczną.

Satelita PRoject for On-Board Autonomy 2 został wystrzelony 2 listopada 2009 roku. Na jego pokładzie znalazły się dwa uzupełniające się instrumenty naukowe do badania Słońca: SWAP (Sun Watcher using Active pixel system detector and image Processing, tj. monitorowanie Słońca z użyciem detektora z systemem aktywnego piksela i przetwarzaniem obrazu) i LYRA (Large Yield RAdiometer, tj. radiometr szerokozakresowy). Powodem takiego doboru ładunku jest wchodzenie Słońca w cykl rosnącej aktywności, co da okazję do lepszego poznania naszej Gwiazdy Dziennej.

SWAP to teleskop światła ultrafioletowego wykonujący, co dwie minuty, zdjęcia korony słonecznej. To tempo siedmiokrotnie większe od podobnego przyrządu EIT, umieszczonego na sondzie SOHO. SWAP jest w stanie obserwować nisko położone warstwy korony słonecznej, czyli np. powstawanie flar słonecznych, koronalnych wyrzutów materii (CME), czy dziur koronalnych – źródła wiatru słonecznego. Miał on już okazję obserwować zaćmienie Słońca.

LYRA jest zaś małym radiometrem ultrafioletu, mającym mierzyć ilość światła wypromieniowanego przez Słońce w tym zakresie fal elektromagnetycznych. Pomiary, w czterech specjalnie dobranych podzakresach, prowadzone są z do tej pory niespotykaną częstotliwością 20 Hz, co pięć setnych sekundy. Da to zupełnie nowy obraz dynamicznych zjawisk zachodzących w koronie i atmosferze Słońca.

Radiometr składa się z trzech grup niezależnych, nadmiarowych mierników, każdy wykonujący te same pomiary. Ich szczególną cechą jest użycie detektorów diamentowych zamiast, popularniejszych, krzemowych. Diamentowe wyróżniają się mniejszą podatnością na promieniowanie pasów radiacyjnych, mniejszym pochłanianiem mierzonego promieniowania UV i wymagają mniejszej ilości filtrów.

Skalibrowanie przyrządu i publikowanie takich danych oznacza, że przyrząd jest w pełni sprawny i dostarcza najlepszych możliwych danych. Od teraz naukowcy mogą go w pełni wykorzystywać do badań naukowych. Dane z instrumentu są dostępne poprzez PROBA-2 Science Centre.

Źródło: ESA