Filmowe podsumowanie misji STS-133

Zakończona wczoraj misja STS-133 obfitowała w wiele niesamowitych wydarzeń. W tym artykule prezentujemy kilka najciekawszych filmów związanych z tą misją. Uwaga! Jeśli nie masz w tej chwili wolnego czasu – nie otwieraj tej artykułu!

Cofnijmy się do listopada 2010 roku, kiedy to kilka razy odwołano start:

{youtube}uM-BqF2TIZo{/youtube}
Odwołanie startu – 5 listopada 2010 roku / Credits –

Prom powrócił do hali VAB, gdzie dokonano naprawy pęknięć podłużnic zbiornika paliwa oraz ponownie nałożono piankę izolacyjną:

{youtube}MiUB6HRgmGU{/youtube}
Nakładanie pianki na zbiornik ET / Credits –

Prom Discovery powrócił na wyrzutnię LC-39A w dniu 1 lutego 2011 roku. Dalsze przygotowania do startu przebiegały bez większych zakłóceń. Próba startu nastąpiła 24 lutego i miała bardzo nieoczekiwany przebieg – wskutek drobnego problemu z komputerem odpowiedzialnym za trajektorię lotu doszło do kilkuminutowego opóźnienia startu. Prom Discovery wystartował na zaledwie 2 sekundy przed końcem okienka startowego!

{youtube}Hy1Nc4YpAUI{/youtube}
24 lutego 2011 roku – nieoczekiwany problem z komputerem odpowiedzialnym za trajektorię lotu i następnie udany start misji STS-133 / Credits – NASA TV,

Dokowanie do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) nastąpiło w trakcie Flight Day 3.

{youtube}N9zM2dPkTGs{/youtube}
Operacja RPM i dokowanie promu Discovery do ISS – 26 lutego 2011 roku. Przyśpieszone około 60 razy. / Credits – NASA TV, astralpackrat

Dwa dni później, w trakcie Flight Day 5 nastąpił pierwszy spacer kosmiczny EVA-1.

{youtube}gc-pQe0RKSQ{/youtube}
EVA-1 misji STS-133. Rzeczywisty spacer od momentu 6:44 tego nagrania. / Credits – NASA TV, astralpackrat

Dzień później, w trakcie Flight Day 6 nastąpiła instalacja modułu PMM.

{youtube}_JFhVrRjn58{/youtube}
Instalacja PMM / Credits – NASA TV, Ronsmytheiii

W trakcie Flight Day 7 nastąpił drugi i ostatni spacer kosmiczny EVA-2.

{youtube}wAG6w7VAXgA{/youtube}
EVA-2 misji STS-133. Rzeczywisty przebieg spaceru od momentu 2:06 tego nagrania. / Credits – NASA TV, astralpackrat

Kolejne dni załoga misji STS-133 spędziła na pracach związanych z transferem ładunku, konfiguracją nowego modułu PMM a także wypełnianiu japońskiego bezzałogowego pojazdu HTV-2 zbędnym sprzętem. Następnie, w trakcie Flight Day 12 doszło od odcumowania promu Discovery od ISS.

{youtube}kiPq5dH74mQ{/youtube}
Odłączenie promu Discovery od ISS, a następnie oblot Stacji – 7 marca 2011 roku / Credits – NASA TV,

Wreszcie, dwa dni później, w trakcie Flight Day 14, prom Discovery wylądował w ośrodku KSC na Florydzie. Była to ostatnia orbitalna wyprawa tego promu kosmicznego.

{youtube}6RmhK_nHKiQ{/youtube}
Moment lądowania promu Discovery / Credits – NASA TV,

NASA planuje jeszcze dwie wyprawy wahadłowców – STS-134 (Endeavour, start nie wcześniej niż 19 kwietnia) oraz STS-135 (Atlantis, start nie wcześniej niż 28 czerwca). Po tych misjach wahadłowce zostaną wycofane ze służby a ich miejsce najprawdopodobniej zajmą komercyjne pojazdy załogowe.

Misja STS-133 była komentowana w języku polskim w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.