Dwa brązowe karły (?)

W ostatnich dniach lista planet pozasłonecznych wzbogaciła się o dwa potwierdzone obiekty, które prawdopodobnie są brązowymi karłami.

Pierwszy z dwóch nowych obiektów to CD-35 2722 b. Masa tego olbrzyma to około 31 mas Jowisza, choć dolna granica to może być nawet “tylko” 23 masy Jowisza. Obiekt krąży w odległości 67 jednostek astronomicznych wokół swej gwiazdy macierzystej, której masa to zaledwie 40% masy naszego Słońca. Wydaje się więc, że CD-35 2722 b może być jednym z obiektów “na granicy” pomiędzy potężnym gazowym gigantem a brązowym karłem.

Drugi obiekt otrzymał oznaczenie WD 0806-661 b. Astronomowie związani z Pennsylvania State University oraz University of California San Diego, wykorzystując kosmiczny teleskop Spitzer, obserwowali słabego białego karła o oznaczeniu WD 0806-661. Okazało się, że w pobliżu tej gwiazdy znajduje się znacznie mniejszy obiekt o masie minimalnej około 7 mas Jowisza. Temperatura efektywna tego obiektu została oszacowana na około 300 K, co sugeruje, że WD 0806-661 b może być najchłodniejszym ze znanych brązowych karłów (jeśli masa jest znacznie wyższa od wyliczonej masy minimalnej). Ponadto, wyliczona odległość pomiędzy białym karłem a WD 0806-661 b to około 2500 AU. Tak duża odległość może sugerować, że WD 0806-661 b albo został wyrzucony ze swojej dawnej, bliższej gwieździe macierzystej orbity (w przypadku obiektu planetarnego) albo też powstał jako układ podwójny.

Granica pomiędzy obiektem planetarnym a brązowym karłem pewnie nie raz zostanie w wielu przypadkach “przekroczona” w przypadku nowych obliczeń dla danego układu planetarnego. W wielu przypadkach – podobnie jak w powyżej opisanych – astronomowie nie są pewni czy mają do czynienia z bardzo masywnym gazowym gigantem czy też z bardzo lekkim brązowym karłem.

W chwili obecnej na liście potwierdzonych obiektów planetarnych znajdują się 529 obiekty.

(Encyklopedia Pozasłonecznych Układów Planetarnych)