Propozycja – loty wahadłowców aż do 2017 roku

Do amerykańskiej agencji NASA wpłynęła propozycja by przedłużyć program wahadłowców aż do 2017 roku. Jednocześnie odpowiedzialność za loty promami przejęłyby firmy komercyjne. Propozycja obejmuje dwa promy i dwie misje rocznie.

Kończący się program promów kosmicznych (STS) to przysłowiowy “ciężki orzech do zgryzienia” dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). W chwili obecnej jedynie promy kosmiczne są w stanie sprowadzić większy ładunek ze Stacji na Ziemię (np ważne eksperymenty lub uszkodzone instrumenty). Ponadto, promy kosmiczne jednorazowo są w stanie zabrać ze sobą większy ładunek do ISS, liczony w tonach oraz załogę złożoną z sześciu-siedmiu osób. Dlatego też NASA ma nadzieję, że komercyjni dostawcy prędko częściowo wypełnią przerwę w lotach, jaka powstanie po zakończeniu programu STS. Realistycznie jednak trzeba założyć, że dopiero za kilka lat większe ilości ładunku będą transportowane na ISS przez komercyjnych dostawców – ludzie jeszcze później.

Rok temu pojawiła się propozycja, by program STS przejęła firma lub firmy prywatne na innych zasadach niż to obecnie jest realizowane. W tamtym czasie nie pojawiło się więcej szczegółów na ten temat i wydawało się, że propozycja została zignorowana przez NASA.

Kilkadziesiąt godzin temu pojawiła się informacja, że jedna firma proponuje przejęcie programu STS i przeprowadzenie lotów aż do 2017 roku. Tą firmą jest United Space Alliance (USA), kontrolowana przez firmy Boeing i Lockheed Martin. USA w tej chwili jest częściowo odpowiedzialna za przeprowadzanie programu STS, ale dokonuje tego wraz z NASA. USA proponuje, by dwa promy kosmiczne (Endeavour i Atlantis) przeprowadzały dwie misje rocznie pomiędzy 2013 a 2017 rokiem. Koszt takich wypraw wyniósłby 1,5 miliarda dolarów rocznie, czyli znacznie mniej niż to w tej chwili jest wydawane na program STS.

Przekazanie STS firmie USA odbyłoby się w ramach programu CCDev 2. Co prawda nie wiadomo, czy NASA rzeczywiście by dysponowała takimi funduszami w ramach tego programu (brak danych na temat potencjalnych modyfikacji CCDev 2) – jeśli jednak propozycja USA została by zaakceptowana, to nastąpiło by kilka miesięcy analiz, po których program by mógł się rozpocząć. W tej chwili przewiduje się, że pierwszy “komercyjny” lot promu kosmicznego nastąpiłby w 2013 roku – co pewnie ma związek z potrzebą ponownego uruchomienia linii produkcyjnej zbiorników ET.

Pomysł przedłużenia programu STS aż do momentu, gdy kolejna generacja pojazdów załogowych (w tym być może i kapsuła Orion) by były gotowe do lotów z pewnością pozwoliłoby na efektywne dostarczanie ładunku na pokład ISS, a tym samym odpowiednie wykorzystanie tego wyjątkowego orbitalnego kompleksu badawczo-rozwojowego.

(MSNBC)