Propozycja misji na Urana

Czy Europejska Agencja Kosmiczna wraz NASA wspólnie zrealizują bezzałogową misję do planety Uran? Niedawno powstała szczegółowa propozycja takiej misji. Jeśli wyprawa zostałaby zaakceptowana, to do startu mogłoby dojść już w 2021 roku.

Uran jest tak odległym światem od Ziemi, że dotychczas tylko jedna misja bezzałogowa zbliżyła się do tej planety. Była to wyprawa Voyager II w styczniu 1986 roku. Sonda nie weszła na orbitę tej planety, a dokonała jedynie przelotu koło Urana na drodze do Neptuna i dalszego Układu Słonecznego. Od tego czasu nasza wiedza o Uranie pochodzi z naziemnych obserwatoriów oraz teleskopów umieszczonych na niskiej orbicie wokółziemskiej.

Jest więc oczywiste, że wciąż mało wiemy o Uranie. Przykładowo astronomowie nie wiedzą, dlaczego ta planeta wypromieniowuje tak mało ciepła w przestrzeń kosmiczną (szczególnie w porównaniu do Neptuna, który wydaje się być stosunkowo podobny do Urana). Nie jest także jasne, dlaczego oś obrotu Urana ma aż tak duże nachylenie – może to mieć związek z uderzeniem obiektu wielkości Ziemi lub Marsa we wczesnej fazie powstawania Układu Słonecznego. Misja orbitalna pozwoliłaby na poszerzenie naszej wiedzy.

Niedawno, Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) otrzymała szczegółową propozycje bezzałogowej misji orbitalnej. Start miałby nastąpić w 2021 roku a dotarcie do systemu Urana – piętnaście lat później, po przelotach koło Wenus i Saturna (tzw asysty grawitacyjne).  Następnie, przez kilka kolejnych lat sonda badałaby Urana, jego pierścienie oraz księżyce.

Koszt misji oceniono na około 600 mln euro. Jest to wyraźnie niższa kwota od kosztów misji Cassini-Huygens (ponad 3 mld usd), co zwiększa szanse na akceptację. Ponadto, proponuje się, by ESA wraz z NASA zbudowała tę misję, przez co koszty dla każdej agencji by były znacznie niższe.

Oczywiście, przesłanie propozycji misji nie oznacza akceptacji. Dopiero po zaakceptowaniu planu oraz po ewentualnych modyfikacjach rozpoczęły by się prace (czyli najwcześniej około 2014 roku). Jeśli jednak ta misja by była zaakceptowana, to istnieje pewna szansa, że i Polska by miała swój udział w tej wyprawie – jeśli oczywiście nasz kraj dołączy do ESA w najbliższym czasie.

(Skymania)