Rok 2010: podsumowania czas zacząć!

Na Polskim Forum Astronautycznym pojawiły się dwa wątki, w których dokonana zostanie próba oceny wydarzeń astronautycznych w 2010 roku. Jeden z wątków dotyczy całego świata, drugi jest skupiony na Polsce.

Jaki był 2010 rok w astronautyce i badaniach kosmosu? Z pewnością wiele się wydarzyło. Nastąpiły bardzo duże zmiany w długoterminowych celach astronautyki załogowej (np przedłużenie działalności ISS do przynajmniej 2020 roku lub programy komercyjne), zarówno w skali globalnej jak i krajowej. Jest pewne, że decyzje, jakie zapadły w tym roku będą mieć duży wpływ na rozwój astronautyki w najbliższych kilkunastu latach.

W tym roku wiele ważnych odkryć miało miejsce w zakresie badań kosmosu. Przykładowo, odkryto wiele egzoplanet, także za pomocą misji kosmicznych (np Kepler czy CoRoT). Warto tu dodać, że liczba znanych i potwierdzonych planet pozasłonecznych w tym roku przekroczyła pięćset. Podobne ważne odkrycia i badania były związane z biochemią (np “arsenowe życie“), naszym Księżycem (dalsza detekcja wody), Słońcem (prognoza słabego maksimum słonecznego) czy kometami (np związane z przelotem koło komety Hartley 2).

Jaki jest ogólny obraz roku 2010? W tej chwili może być jeszcze nieco za wcześnie na taką ocenę, dlatego warto zebrać różne opinie na temat wydarzeń i zaprezentować całe spektrum komentarzy mijającego roku.

Zapraszamy do dyskusji!

Linki:
Wątek globalny o astronautyce w 2010 roku.
Wątek o wydarzeniach astronautycznych w Polsce w upływającym roku.