Odchodzą weterani wyścigu kosmicznego

W ostatnim tygodniu pojawiły się informacje o śmierci dwóch mężczyzn biorących udział po przeciwnych stronach wyścigu kosmicznego. Dr Walter Häussermann był jednym z ostatnich żyjących członków zespołu Wernhera Von Brauna, zaś Lew Worobjow prawie odbyłby lot orbitalny podczas misji Sojuza 13.

Dr Häussermann zmarł w USA w wieku 96 lat po komplikacjach spowodowanych upadkiem. W czasie II Wojny Światowej wraz z Von Braunem pracował w Peenemünde nad niemieckimi rakietami V2. Później, w Stanach Zjednoczonych, kierował pracami nad systemami kontroli i naprowadzania pierwszych amerykańskich rakiet balistycznych i międzykontynentalnych: Redstone oraz Jupiter.

Brał udział również w pracach nad pierwszym amerykańskim satelitą: Explorer 1. W czasie wyścigu o Księżyc nadzorował prace nad systemami naprowadzania, elektroniką i komputerami rakiet Saturn. Z zespołu Von Brauna żyje dzisiaj jeszcze tylko sześciu weteranów. Pięciu mieszka w Hunstville na Florydzie.

W grudniu serwis Novotsi Kosmonavtiki poinformował o majowej śmierci niedoszłego kosmonauty. Lew Worobjow był członkiem drugiej grupy kosmonautów Związku Radzieckiego. Na orbitę nigdy nie poleciał. Był wyznaczony do podstawowej załogi lotu Sojuza 13 wraz z Walerym Jazdowskim. Na parę dni przed startem załoga pokłóciła się i w ramach kary została uziemiona. Na orbitę udali się dublerzy: Piotr Klimuk i Walentin Lebiediew. Sojuz 13 był tygodniową misją obserwacyjną.

Worobjow opuścił korpus kosmonautów w 1974 lecz nadal pracował w Gwiezdnym Miasteczku. Od lat cierpiał na problemy z biodrem oraz chorobę krtani. Miał 79 lat.