Małe zmiany na liście znanych egzoplanet

Liczba potwierdzonych planet pozasłonecznych wzrosła do 506 obiektów. Jednocześnie ostatnio nie poinformowano o odkryciu żadnego nie znanego wcześniej obiektu. Jak więc to możliwe, że lista znanych egzoplanet stała się dłuższa?

Nasza ostatnia informacja o egzoplanetach pochodzi z 5 grudnia 2010 roku, kiedy to opisaliśmy Ipsylon Andromedae e. Tego dnia liczba znanych planet pozasłonecznych wynosiła 505 obiektów. Dziś ta sama lista obejmuje 506 obiektów. Jednocześnie w międzyczasie nie poinformowano o odkryciu nowej planety pozasłonecznej. Skąd więc ta zmiana?

Wyjaśnienie jest dość proste. Oprócz listy potwierdzonych egzoplanet istnieje także lista obiektów niepotwierdzonych. Egzoplanety o niepotwierdzonym statusie czekają na dodatkowe obserwacje (i publikacje naukowe), które bardziej szczegółowo opisują dany układ planetarny. Najbardziej znanym niepotwierdzonym obiektem jest Gliese 581g.

Jeśli nowe dane na temat konkretnego niepotwierdzonego obiektu okażą się być pozytywne, to dana egzoplaneta przepisywana jest do listy potwierdzonych obcych światów. Tak też się stało w ostatnich dniach z dwiema super-Ziemiami: GJ 433b oraz GJ 667C b. W przypadku tych obiektów, odkrytych w 2009 roku, nowe informacje pozwoliły na pozytywną weryfikację ich istnienia.

Co ciekawe, w ostatnich dniach jedna z egzoplanet doświadczyła odwrotnego procesu. Egzoplaneta HD 10180 b z bardzo ciekawego układu HD 10180, doświadczyła “degradacji” z listy obiektów potwierdzonych do listy obiektów niepotwierdzonych. W tym przypadku nowa publikacja naukowa wykazuje potrzebę przeprowadzenia bardziej szczegółowych obserwacji, które zweryfikują istnienie (oraz orbitę) HD 10180 b. Z tego powodu nastąpiła “degradacja” tej egzoplanety.

Przykład ostatnich zmian na liście egzoplanet wskazuje, jak dużo pracy wkładane jest przez różne grupy astronomów z całego świata w weryfikację odkryć obiektów planetarnych. W najbliższej przyszłości można się spodziewać dalszych podobnych zmian i związanych z nimi “dramatycznych spadków” oraz “spektakularnych powrotów” egzoplanet z/na listę potwierdzonych obcych światów.