Kontrakt na utrzymanie ISS do 2015 roku, podwyższenie orbity, obserwacje huraganów

NASA przedłużyła kontrakt z firmą Boeing na kontynuację inżynieryjnego wsparcia programu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej na następne pięć lat. W tym samym czasie wykonywany został manewr podniesienia orbity Stacji ISS przy pomocy niedawno zacumowanego, bezzałogowego, rosyjskiego statku transportowego Progress 39P.

Przedłużony kontrakt, o wartości 1.24 miliardów dolarów, będzie stanowił podstawę pod działania firmy Boeing, która zajmować będzie się utrzymywaniem oraz technologicznym wsparciem (hardware i software) urządzeń i systemów w amerykańskim segmencie Stacji ISS. Kontrakt obowiązywać będzie od 1 października i pokryje okres czasu do przynajmniej 30 września w 2015 roku.

Praca w ramach przedłużonego kontraktu będzie zorientowana na utrzymywanie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej na najwyższych dostępnych poziomach wydajności. Dzięki temu istotnemu posunięciu zapewnione będą warunki do wypełniania charakteru orbitalnego kompleksu, jakim są badania naukowe oraz przeprowadzanie różnorodnych eksperymentów, przez amerykańską agencję kosmiczną NASA, międzynarodowych partnerów, inne agencje rządu USA oraz prywatne firm.

Przedłużony kontrakt nosi nazwę Vehicle Sustaining Engineering Contract i został nadany w styczniu w 1995 roku. Ostatnio przedłużony został w 2008 roku. Łączny koszt kontraktu, wliczając w to ostatnie przedłużenie do końca fiskalnego roku 2015, wynosić będzie 16.2 miliardów dolarów.

NASA wraz z międzynarodowymi partnerami jest w końcowej fazie analizowania zdolności do podtrzymania działalności operacyjnej Stacji ISS do 2020 roku oraz oczekuje formalnych potwierdzeń od reszty agencji, dotyczących zgody na realizację tego celu. Przedłużony kontrakt zawiera także wstępną ocenę możliwości przedłużenia działalności podstawowych struktur Stacji ISS do 2028 roku.

Manewr podniesienia orbity

W dniu wczorajszym, 15 września 2010 roku, wykonany został także manewr podniesienia orbity Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Operację przeprowadzono o godzinie 11:04 CEST przy użyciu silniczków DPO (używanych podczas wykonywania manewrów rendezvous oraz dokowania) Progressa M-07M/39P. Odpalenie silniczków trwało 8 minut i 46 sekund, przy zmianie prędkości dV wynoszącej 1.25 m/s. Orbita została podniesiona o 2.19 kilometra (do wysokości 356 km).

Celem manewru jest wejście Stacji ISS w odpowiednie położenie przed odcumowaniem i lądowaniem Sojuza TMA-18 (23/24 wrzesień) oraz startem i późniejszym dokowaniem Sojuza TMA-01M (7 października). Wczorajszy manewr wraz z kolejnym, który zostanie przeprowadzony w połowie października, dostosuje Stację ISS także do cumowania Progressa 40P (start którego planowany jest na 27 października) oraz manewru dokowania w czasie trzeciego dnia misji wahadłowca Discovery (STS-133 – planowany start 1 listopada).

Obserwacje Oceanu Atlantyckiego – huragany Igor i Julia

Kamery umieszczone na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, krążącej po orbicie o wysokości 356 kilometrów, obserwują zjawiska związane z sezonem huraganów. W naszym poprzednim artykule pisaliśmy o obserwacjach huraganu Igor przez satelitę Aqua. W dniu dzisiejszym huragan Igor wciąż jest kategorii 4 w skali Saffir-Simpson, z wiatrem wiejącym z prędkością około 230 km/h. Istnieje prawdopodobieństwo, iż będzie on jeszcze nabierał siły, przy utrzymywaniu kierunku poruszania się na północny zachód. Z kolei huragan Julia jeszcze wczoraj był kategorii 4 w skali Saffir-Simpson, jednak w ciągu ostatniej doby zaczął mocno słabnąć i obecnie jest kategorii 2, z wiatrami wiejącymi z prędkością około 170 km/h.

Zapis wideo z kamer ze Stacji ISS, w momencie gdy oba huragany były jeszcze kategorii 4 (w dniu wczorajszym, tj. 15 września 2010 roku), poniżej :

{youtube}ki-bYvLOZ6s{/youtube}