Gliese 581g = druga Ziemia (?)

Wiele wskazuje na to, że ludzkość odkryła prawdziwą “drugą Ziemię”, która krąży wokół swej gwiazdy macierzystej w odpowiedniej odległości do utrzymania wody w stanie ciekłym. Możliwe, że jest to jedno z największych odkryć w historii ludzkości. Relacja na żywo.

Godzina 16:51 CEST (30.09.2010)
Oprócz Gl 581g w tym układzie odkryto jeszcze jedną egzoplanetę – Gl 581f. Ten obiekt, o masie minimalnej około 7,5 masy Ziemi, krąży w średniej odległości około 0,76 AU od swej gwiazdy macierzystej. Obiekt krąży więc wyraźnie poza strefą Goldilocka w tym układzie. Prawdopodobnie jest to obiekt bardziej przypominający Neptuna z naszego Układu Słonecznego niż skalisty obiekt.

Godzina 14:32 CEST (30.09.2010)
Oto podsumowanie informacji o Gliese 581g:

• Gwiazda macierzysta jest czerwony karzeł Gliese 581. Co ciekawe, Gliese 581 wydaje się być zbyt masywna do generowania silnych rozbłysków (“flare star“). Podnosi to szansę na przetrwanie życia na planetach wokół tej gwiazdy (mniejsza ilość niebezpiecznego promieniowania emitowana z gwiazdy w nieregularnych odstępach czasu).
  • Masa egzoplanety Gl 581g to minimum 3,1 masy Ziemi.
  • Okres obrotu wokół gwiazdy macierzystej – 36,65 dni.
  • Promień Gl 581g nie jest znany, choć przypuszcza się, że jest to około 120-140% ziemskiego.
  • Odległość od gwiazdy macierzystej – 0,146 AU, czyli około 20-21 mln kilometrów.
  • Wyliczona spodziewana temperatura na powierzchni Gl 581g (bez ocieplającego efektu atmosfery, czyli efektu cieplarnianego): -31 do -12 stopni Celsjusza. Jakakolwiek atmosfera (która przy obiekcie takiej wielkości jest bardzo prawdopodobna) podniosłaby tę temperaturę o kilkanaście stopni. Możliwe jednak, że rozkład temperaturowy na Gl 581g jest inny, z uwagi na stale zwróconą jedną stronę planety w kierunku gwiazdy, gdzie temperatura powinna być wyższa (kilkadziesiąt stopni Celsjusza). Po drugiej stronie Gl 581g, w strefie wiecznego mroku, temperatura może wynosić nawet minus kilkadziesiąt stopni Celsjusza.

Godzina 14:20 CEST (30.09.2010)
    Od rana informacja o Gl 581g elektryzuje cały świat. Z powodu tej informacji serwer, na którym postawiony jest serwis Kosmonauta.net odmówił działania. W tej chwili wszystko powróciło do normy. Za chwilę umieścimy dodatkowe informacje na temat Gl 581g.

Godzina 01:56 CEST (30.09.2010)
    Te same obserwacje wydają się wskazywać na istnienie jeszcze jednej planety w układzie, zwiększając ich całkowitą liczbę do sześciu. Obiekt nosi nazwę Gliese 581f. Napiszemy o niej kilka informacji w ciągu najbliższych godzin.

Godzina 01:42 CEST (30.09.2010)
    Przy założeniu, że planeta jest zbudowana podobnie jak Ziemia, jej średnica może zawierać się w przedziale od 1.2 do 1.4 Ziemi.

Godzina 01:36 CEST (30.09.2010)
    Praca naukowa zespołu naukowego, który dokonał odkrycia jest już dostępna online.

Godzina 01:28 CEST (30.09.2010)
    Gliese 581g jest tak blisko swojej gwiazdy, że obiega ją w sposób w jaki nasz Księżyc obiega Ziemię. Oznacza to, że planeta jest zawsze zwrócona jedną stroną w kierunku gwiazdy Gliese 581, podczas gdy druga jest stale pogrążona w mroku (rozświetlana wyłącznie przez światło odbite od innych planet systemu oraz pochodzące z innych gwiazd). System Gl 581 znajduje się w konstelacji Wagi.

Godzina 01:18 CEST (30.09.2010)
    Detekcja została uzyskana za pomocą metody pomiaru prędkości radialnej – innymi słowy bardzo precyzyjnie zbadano ruch gwiazdy układu, a zarejestrowane wariacje pozwoliły na wykrycie obiektów oddziałujących na nią grawitacyjnie – planet. Odkrycia dokonał zespół naukowców w ramach Lick-Carnegie Exoplanet Survey. Informacja o planecie była objęta embargo informacyjnym do czasu publikacji pracy naukowej zespołu.

Godzina 01:04 CEST (30.09.2010)
    Nowo odkrytą planetę udało się wykryć dzięki wieloletniej obserwacji systemu Gliese 581 za pośrednictwem teleskopu Keck na Hawajach. Szacowana masa tego obiektu jest prawdopodobnie trzykrotnie lub czterokrotnie większa od masy naszej planety, co oznacza, że najprawdopodobniej jest to ciało skaliste. Gl 581g obiega swoją gwiazdę w czasie zaledwie 37 dni. Co więcej – gwiazdą macierzystą tego systemu jest czerwony karzeł, co oznacza, że nowo odkryta planeta krąży podobnie jak Ziemia w tzw. Strefie Goldilocka – pewnym wycinku przestrzeni, w którym teoretycznie życie jakie znamy jest w stanie funkcjonować. Region ten otacza gwiazdę i zazwyczaj jest definiowany jako obszar gdzie woda może występować w stanie ciekłym.

Godzina 00:51 CEST (30.09.2010)
    Magazyn Science o godzinie 23:25 CEST opublikował informacje o Gl 581g. Tym samym istnienie pierwszej prawdziwej drugiej Ziemi zostało potwierdzone przez odpowiednie źródło. Pojawił się także film na youtube odnośnie tej egzoplanety: LINK.

Godzina 00:43 CEST (30.09.2010)
    Informacja o Gl 581g jak na razie pojawiła się w dwóch rzetelnych źródłach, lecz nie wyspecjalizowanych. Możliwe, że panuje embargo informacyjne, które zakończy się wraz z publikacją dla jakiegoś bardzo znaczącego żurnalu naukowego – np Science lub Nature. Odkrycie jest przypisywane Lick-Carnegie Exoplanet Survey. Pojawiają się też pierwsze zdania o Gliese 581f.

Godzina 00:10 CEST (30.09.2010)
    Kilka godzin temu zaczęły się pojawiać informacje na temat obserwacji egzoplanety Gl 581g. Obiekt ten miałby krążyć w dobrze znanym układzie Gliese 581 w odpowiedniej odległości (tzw ekosfera). Ponadto, obiekt ma mieć rozmiary bardzo podobne do Ziemi. Czyżby zatem była to “druga Ziemia”? W tej chwili brak potwierdzeń ze specjalistycznych źródeł. Brak też opublikowanych prac naukowych na temat tego obiektu. Ponadto, znane egzoplanety w Gl 581 kończą się na Gl 581e – brak zatem obiektu Gl 581f.

Możliwe, że w ciągu kilkunastu najbliższych godzin sytuacja się wyjaśni.

Sytuacja jest komentowana także na Polskim Forum Astronautycznym