Przygotowania do odcumowania Progressa

W najbliższy wtorek od Międzynarodowej Stacji Kosmicznej odcumuje rosyjski statek transportowy Progress 38P, który w chwili obecnej zadokowany jest do tylnego portu modułu serwisowego Zvezda. Statek zostanie zdeorbitowany, a następnie spłonie w atmosferze naszej planety 6 września. Członkowie Ekspedycji 24 zajmują się od jakiegoś czasu załadunkiem na pokład transportowca śmieci oraz innych zużytych rzeczy, które spłoną także podczas kontrolowanej destrukcji nad Oceanem Spokojnym. Kolejny bezzałogowy statek – Progress 39P, zostanie wyniesiony za pomocą rakiety Sojuz-U z Bajkonuru 8 września. Automatyczne dokowanie i zaopatrzenie Stacji ISS w nowe zapasy planowane jest na 10 września.

Tymczasem sześcioosobowa załoga powróciła już do swoich właściwych czynności, tj. prowadzenia eksperymentów naukowych oraz zabiegami utrzymującymi Stację ISS w nienagannej kondycji. Na początku tego miesiąca ‘plan dnia’ astronautów (zwłaszcza tych amerykańskich) został bardzo mocno zmieniony na skutek awarii jednego z obiegów chłodzących ISS. Na szczęście 16 sierpnia zakończono działania przywracające Stację do pełnej działalności, – podczas 3 spacerów kosmicznych wymieniony został Moduł Pompy amoniaku, która jest jednym z 14 elementów krytycznych dla działania tego unikalnego kompleksu orbitalnego.

Więcej o sierpniowych spacerach kosmicznych oraz krótkie podsumowanie tych wydarzeń można zobaczyć w tym artykule – link.

Inżynierowie Lotu – astronautka Tracy Caldwell Dyson oraz astronauta Doug Wheelock pracowali ostatnio z eksperymentem SpaceDRUMS, któy zlokalizowany jest w japońskim module laboratoryjnym Kibo. Celem SpaceDRUMS (Space Dynamically Responding Ultrasonic Matrix System) jest wspomaganie rozwoju zaawansowanych, wysokiej jakości materiałów do komercyjnego użytku na Ziemi. Eksperyment przeprowadzany w warunkach mikrograwitacji może być wykorzystany do rozwijania i udoskonalania procesów wytwarzających mocniejsze i lepsze protezy kości, rozwijania lepszych urządzeń redukujących hałas czy zaawansowanych części narzędzi.

Inżynier Lotu – astronautka Shannon Walker kontynuowała prace z eksperymentem Integrated Cardiovascular. Jego celem jest badanie sprawności serc załogi Stacji ISS w czasie oraz po zakończeniu długoterminowych misji w warunkach mikrograwitacji.

Dowódca Aleksander Skworcow wraz z dwoma rosyjskimi kosmonautami – Inżynierami Lotu Michaiłem Kornijenko oraz Fiodorem Jurczychinem, kontynuowali czynności porządkowe oraz konserwacyjne w rosyjskiej części orbitalnego laboratorium. Trio pracowało także m.in. nad przyrządem do ćwiczeń, wymianą filtrów powietrza oraz kolekcją próbek powietrza.