30 lat odkrywania asteroid w 3 minuty

Od początku XIX wieku ludzie zaczęli odkrywać asteroidy. Pierwszą była odkryta 1 stycznia 1801 roku Ceres. W sieci pojawił się niesamowity film pokazujący postęp jaki dokonał się w tej dziedzinie w ciągu ostatnich 30 lat. W 1980 roku znaliśmy jedynie niecałe 9 tysięcy asteroid. Dzisiaj znamy ich ponad pół miliona. Dane owe są niezwykle ważne w dzisiejszym kontekście przyszłości lotów załogowych.

Coraz większa jest również szansa na realizowanie załogowych lotów do asteroid – właśnie taki był jeden z potencjalnych celów programu Constellation. Samych obiektów, które można by odwiedzić z pewnością nie zabraknie – w poniższej animacji każda nowo odkryta asteroida została oznaczona kolorem białym.

{youtube}S_d-gs0WoUw{/youtube}
Film pokazujący postęp w detekcji asteroid w latach 1980-2010 (NAIC/Ted Bowell/Youtube/szyzyg)

Animacja ukazuje również drastyczny wzrost wykrytych obiektów PHA, czyli takich, których orbity przecinają orbitę Ziemi, a więc stanowiących potencjalne zagrożenie dla naszej planety – po odkryciu oznaczono je kolorem czerwonym. Jednocześnie te asteroidy, których orbity są dla Ziemi bezpieczne zaznaczono kolorem zielonym.

Tak znaczny wzrost wykrywanych ciał wiąże się z realizacją kilku automatycznych systemów detekcji takich jak Catalina czy LINEAR, przeglądających niebo w poszukiwaniu szybko przemieszczających się obiektów NEO.

(NAIC)