Ogłoszenie nowych wyników z misji Kepler

Jutro (26 sierpnia), o godzinie 19:00 CEST zostaną przekazane nowe wyniki zebrane przez sondę Kepler. Wtedy to zostaną przekazane informacje na temat “intrygującego systemu planetarnego”. Brak w tej chwili bardziej dokładnych informacji.

Bezzałogowa sonda Kepler to jedna z najciekawszych misji ostatnich lat. Celem tej wyprawy jest poszukiwanie egzoplanet krążących dookoła innych gwiazd. Czułość sondy Kepler pozwala na zarejestrowanie mniejszych obiektów o rozmiarach porównywalnych z Ziemią.

Pierwsze wyniki poznaliśmy w styczniu 2010 roku, kiedy to Kepler odkrył pięć nowych egzoplanet. W czerwcu 2010 roku informowaliśmy o częściowej publikacji wstępnych danych zebranych przez misję Kepler. Wtedy to okazało się, że NASA nie udostępniła informacji o 400 kandydatach (co ma nastąpić dopiero w lutym 2011 roku), co wywołało to małe zamieszanie w środowisku naukowym.

Jeszcze większe zamieszanie miało miejsce miesiąc temu, gdy profesor Dimitar Sasselov, astronom pracujący przy misji Kepler, na popularnonaukowej prezentacji mówił o ponad setce wykrytych planet pozasłonecznych o wielkości podobnej do Ziemi. Co ciekawe, nie było to oficjalne stanowisko NASA, a jedynie osobista wypowiedź naukowca, który później korygował swoje zapowiedzi. Niemniej jednak, te dwa wyderzenia zwróciły uwagę na możliwości teleskopu Kepler do zrewolucjonizowania stanu naszej wiedzy.

Jutro (26 sierpnia) odbędzie się telekonferencja (tylko audio), w trakcie której omówione zostaną wyniki obserwacji wykonanych przez teleskop Kepler. Wtedy to zostaną przekazane informacje na temat “intrygującego systemu planetarnego”. Brak w tej chwili bardziej dokładnych informacji.

Czy będzie to informacja podobnej wagi co wczorajsze doniesienia o układzie HD 10180? Możliwe, choć bardziej prawdopodobne jest przedstawienie “skromniejszych” rezultatów.

Informacja o nowych wynikach z misji Kepler zostanie umieszczona na Kosmonaucie tuż po ich publikacji. Zapraszamy zatem jutro!