Przygotowania do misji GRAIL

Trwają przygotowania do nowej amerykańskiej misji księżycowej GRAIL (Gravity Recovery and Interior Laboratory), która latem przyszłego roku ma zostać skierowana na orbitę Srebrnego Globu…

Inżynierowie z Lockheed Martin Space Systems przeprowadzili ostatnio kontrolę zbiornika paliwa dla jednej z bliźniaczych sond księżycowych. Dopasowywanie poszczególnych komponentów do siebie jest istotnym krokiem na drodze do trwałego zespolenia ze sobą elementów próbnika – w tym systemu napędowego.

GRAIL, czyli Gravity Recovery and Interior Laboratory jest księżycowym odpowiednikiem misji GRACE (Gravity Recovery and Climate Experiment), w ramach której satelity badają ziemskie pole grawitacyjne. Realizowana przez NASA w ramach programu Discovery, jako jedenasta misja z tej serii, misja GRAIL ma się rozpocząć w dniu 8 września 2011 roku. Rakieta Delta 2 wyniesie dwie sondy (oznaczone „A” i „B”), które z tandemowej orbity o wysokości około 50 km mają przez kilka miesięcy przeprowadzać szczegółowe badania pola grawitacyjnego naszego jedynego naturalnego satelity. Odległość między oboma pojazdami ma wynosić od 175 do 225 km.

Naukowcy spodziewają się, że dane zebrane w toku badań udzielą odpowiedzi na wiele od dawna zadawanych pytań dotyczących Księżyca, a także Ziemi i procesu powstawania innych skalistych planet w Układzie Słonecznym.

Inżynierowie Lockheed Martin w trakcie testów podzespołów sondy GRAIL (NASA/JPL)