Przygotowania na ISS do spaceru kosmicznego

Na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej trwają przygotowania do rosyjskiego spaceru kosmicznego EVA-25, który ma mieć miejsce już za 8 dni. Sześć osób z załogi Ekspedycji 24 poświęca także czas na wykonywanie różnych eksperymentów i innych badań naukowych. Dwa dni temu podniesiona została także orbita stacji.

Inżynierowie Lotu – Fiodor Jurczychin oraz Michaił Kornijenko, przygotowywali sprzęt, który będzie zabrany przez nich ze śluzy modułu Pirs na czas, zaplanowanego na 6 godzin, spaceru kosmicznego 26 lipca. Spacerowicze zintegrują nowy moduł MRM-1 (Rasswiet) z rosyjską częścią stacji oraz przygotują go, poprzez zainstalowanie na nim wymaganych instalacji systemu automatycznego dokowania KURS, na pełnienie funkcji kolejnego portu cumowniczego dla rosyjskich statków transportowych i załogowych. Będzie to trzeci spacer dla Jurczychina, a pierwszy dla Kornijenko.

Dowódca stacji ISS – Aleksander Skworcow, kontynuuował czynności związane z rozładunkiem statku transportowego Progress 38P, który zadokował do stacji 4 lipca. W amerykańskiej części stacji Inżynierowie Lotu – Tracy Caldwell Dyson, Shannon Walker oraz Doug Wheelock, uczestniczyli w trwających kilka godzin badaniach swojego wzroku.

Walker pracowała także z urządzeniem Smoke and Aerosol Measurment Experiment, który zbadał rozkład cząsteczek w produkcie uzyskanym w procesie spalania materiałów dostępnych na stacji. Wyniki tego badania pozwolą określić wydajność pracujących w amerykańskiej części stacji wykrywaczy dymu. Z kolei jej koleżanka – Tracy, zajmowała się eksperymentem Capillary Flow Experiment, który bada tendencję zachowywania się płynów w warunkach braku grawitacji. Rezultaty mogą usprawnić obecne komputerowe modele używane przez projektantów systemów transferu cieszy w warunkach niskiej grawitacji, doprowadzając do polepszenia pracy tych systemów w przyszłych statkach kosmicznych.

W piątek podwyższono także orbitę ISS o 3.72 kilometrów wykorzystując do wykonania tego zadania silniki statku Progress M-06M/38P. Dzięki temu manewrowi stacja będzie na odpowiedniej orbicie do zadań operacyjnych związanych ze statkami Progress M-07M/39P, Sojuz TMA-18 oraz Sojuz TMA-01M. Silniki odpalone były przez 17 minut i 45 sekund. Zmiana prędkości wyniosła 2.14 m/s.