2001 Mars Odyssey w “safe mode”

W środę 14 lipca 2010 amerykańska sonda kosmiczna 2001 Mars Odyssey, znajdująca się na orbicie Czerwonej Planety od października 2001 roku, nieoczekiwane weszła w stan “safe mode”.

Inżynierowie z Jet Propulsion Laboratory, kierujący misją tej najstarszej obecnie badającej Marsa sondy, zdiagnozowali przyczynę takiego stanu rzeczy. Była to reakcja próbnika na nieoczekiwane zachowanie elektronicznego kodera kontrolującego ruchy osi odpowiedzialnej za ustawienie panela baterii słonecznych. Sonda wyłączyła koder, nie ma natomiast żadnych sygnałów jakoby sama oś była uszkodzona.

Komendy z Ziemi przełączyły z powrotem Odyssey na używanie anteny wysokiego zysku. Wcześniej, po przejściu sondy na „safe mode” program automatycznie przełączył próbnik na antenę niskiego zysku.

W piątek 16 lipca sonda została przywrócona do normalnego reżimu pracy. Naukowcy z JPL spodziewają się rychłego powrotu orbitera do pełni zadań,, w tym do przesyłu danych z łazika Opportunity.

Sonda 2001 Mars Odyssey krąży wokół czwartej planety Układu Słonecznego od jesieni 2001 roku. Oprócz własnych odkryć naukowych i kontynuowania badań Marsa służyła jako stacja przekaźnikowa do transmisji danych z powierzchni Czerwonej Planety (misje łazików MER i sondy Phoenix), a także brała udział w poszukiwaniu sygnałów z brytyjskiego lądownika Beagle 2.

Źródło: Mars Daily