Udane starty rakiet Rokot i Chang Zheng 3C

W dniu wczorajszym, o godzinie 03:59 CEST, nastąpił udany start rakiety Rokot z położonego na południe od koła podbiegunowego kosmodromu Plesieck (Rosja) wynosząc na zaplanowaną orbitę japońskiego satelitę technologicznego SERVIS-2. Dzień zakończył się mało medialnym akcentem z Kraju Środka na Dalekim Wschodzie, kiedy to rakieta Chang Zheng 3C wystartowała pomyślnie o godzinie 17:53 CEST z centrum startowgo Xi Chang w prowincji Syczuan, wynosząc na orbitę chińskiego nawigacyjnego satelitę Compass-G3. W artykule prezentujemy nagranie ze startu rakiety Rokot.

Start rakiety Rokot z satelitą SERVIS-2

Rakieta Rokot, zbudowana na bazie rosyjskiego pocisku balistycznego, pomyślnie wystartowała z położonego kilkaset kilometrów nad północ od Moskwy kosmodromu Plesieck, umieszczając o godzinie 05:36 CEST satelitę SERVIS-2 na orbicie słoneczno-synchronicznej o wysokości 1200 km i inklinacji 100,42°. Celem misji będzie ustalenie technologicznej bazy danych obejmującej oceny i wytyczne do projektowania ogólnodostępnych części i technologii objętych terminem COTS (Commercial Off-The-Shelf) na potrzeby eksploatacji przestrzeni kosmicznej.

Jest to już drugi satelita programu SERVIS (Space Environment Reliability Verification Integrated System), pierwszy satelita – SERVIS-1, wyniesiony został 30 października 2003 r. na orbitę słoneczno-synchroniczną, na wysokość 1000 km, także przy użyciu rakiety nośnej Rokot. Po upływie dwóch lat funkcjonowania satelity na orbicie, dokładnie 31 października 2005 r., misja zakończyła się sukcesem.

Start miał miejsce zaraz po wschodzie Słońca. Pierwszy i drugi stopień rakiety zakończyły swoją pracę kilka minut po starcie. Stopień górny Briz-KM przejął następnie kontrolę, odpalając swój silnik za pierwszym razem na prawie 9 minut w wyniku czego po 14 minutach od opuszczenia stanowiska startowego osiągnięta została eliptyczna orbita parkingowa. Po ponad godzinie doszło do kolejnego odpalenia silnika Briz-KM, tym razem na 45 sekund, w celu zaookrąglenia orbity na wysokości 1200 kilometrów. Posiadający masę 726 kilogramów satelita SERVIS-2, został oddzielony od górnego stopnia rakiety o godzinie 05:36 CEST, w momencie przelotu nad wschodnią Europą.

{youtube}OCXxajkW6ts{/youtube}
Start rakiety Rokot / Credits: youtube – juancarlosbascu

Po rozwinięciu swoich paneli słonecznych oraz przejściu testów sprawdzających stan satelity SERVIS-2, zostanie rozpoczęty program testowania wyniesionych eksperymentów – części/technologii.

Obsługą startu zajmowała się niemiecka firma Eurockot, której SERVIS-2 był 10 wyniesionym ładunkiem przy użyciu rakiety nośnej Rokot. Było to także 10 rocznica działalności operacyjnej, którą firma rozpoczęła w maju 2000 roku.

W 2009 roku, Eurockot pomyślnie wystrzeliła trzy satelity dla Europejskiej Agencji Kosmicznej (satelity GOCE, SMOS i Proba-2) i podpisała kontrakt na wystrzelnie dla ESA kolejnych dwóch satelitów w 2012 roku. W pierwszym locie polecą trzy satelity SWARM, budowane obecnie przez koncern Astrium, natomiast ładunek dla drugiego lotu jeszcze nie został określony przez Agencę.

Firma Eurockot Launch Services jest wspólnym przedsięwzięciem firm Astrium (51%) oraz Khrunichev Space Center (49%), zapewniając komercyjne usługi wystrzeliwania ładunków na niskie orbity ziemskie (LEO) przy użyciu rakiet nośnych Rokotm konstruowanych w zakładach Khrunicheva. Miejscem startów jest kosmodrom Plesieck w obwodzie archangielskim na północy Rosji.

Źródło informacji: spaceflightnow.com, eurockot.com, CALT

Start rakiety Chang Zheng 3C z satelitą COMPASS-G3

Start miał miejsce o kilka minut szybciej niż zapowiadano – o godzinie 17:53 CEST. Na orbitę wyniesiony został nowy satelita nawigacyjny Compass-G3, który dołączy do pozostałych trzech, tworząc tym samym podwaliny pod konstelację satelitów nawigacyjnych systemu CNSS (Compass Navigation Satellite System) rozwijanego przez Chiny.

We wczorajszym dniu rakieta Chang Zheng-3C (CZ-3C) wystartowała po raz czwarty. W zamierzeniu rakieta została zaprojektowania w celu wypełniania luki pomiędzy zdolnościami rakiet Chang Zheng-3A i Chang Zheng-3B. CZ-3C posiada zdolność wyniesienia ładunków o masie do 3.800 kilogramów na orbity geostacjonarne (GTO). Składa się z trzech stopni i w zasadzie jest bardzo podobna do CZ-3B, od której odróżnić ją można po zaintalowanych na pierwszym stopniu tylko dwóch dopalaczach.

Masa rakiety zatankowanej na stanowisku startowym wynosi 345 ton, pierwsze dwa stopnie – wliczając także dopalacze, używają hipergolicznego paliwa N2O4/UDMH, podczas gdy trzeci stopień zasilany jest paliwem kriogenicznym (LOX/LH2). Całkowita długość CZ-3C wynosi niecałe 55 metrów, przy średnicy 3.35 metrów pierwszego stopnia i 3 metrów trzeciego stopnia.

Pierwszy start Chang Zheng-3C miał miejsce 25 kwietnia 2008 roku, kiedy wyniesiony został satelita systemu TDRS (Tracking and Data Relay System) – Tian Lian-1 (TL-1).

We wczorajszym dniu Chiny wystrzeliły pomyślnie już 125 rakietę na orbitę, jednocześnie przy 124 locie rakiety z rodziny Chang Zheng. Był to także 53 udany start z kosmodromu Xi Chang Satellite Launch Centre, usytuowanym w prowincji Syczuan, w południowo-zachodnich Chinach. Xi Chang jest miejscem startów rakiet na orbity geosynchroniczne.

Na terenie kosmodromu znajdują się dwa stanowiska startowe (LC2 i LC3), dedykowana trasa szynowa oraz zwykła drogowa do transportu rakiet na owe stanowiska. Centrum Kontroli i Dowodzenia (The Command and Control Centre) zlokalizowane jest 7 kilometrów na południowy-wschód od stanowisk startowych, spełniając dzięki temu odpowiednie normy bezpieczeństwa podczas odbywających się tankowań i startów rakiet. Do innej infrastruktury na terenie kosmodromu można zaliczyć Centrum Kontroli Startu (Launch Control Centre), instalacje paliwowe niezbędne do przeprowadzenia tankowań, systermy komunikacyjne informujące o procesie przygotowań do startu, systemy komunikacji telefonicznej i komputerowej dla personelu oraz wyposażenie do prowadzenia monitoringu warunków meteorologicznych.

Pierwszy start z kosmodromu Xi Chang miał miejsce 29 stycznia w 1984 roku, kiedy to rakieta Chang Zheng-3 (CZ3-1) wyniosła na orbitę satelitę telekomunikacyjnego Shiyan Weixing (14670 1984-008A).

Źródło informacji: NASAspaceflight.com