Sonda Deep Impact/EPOXI minie Ziemię o włos

Sonda amerykańskiej agencji kosmicznej NASA – Deep Impact/EPOXI przeleci w dniu dzisiejszym (27. czerwca) w pobliżu Ziemi. Nawigatorzy misji wcześniej dokładnie dopasowali trajektorię lotu, dzięki czemu sonda będzie mogła skorzystać z pola grawitacyjnego naszej planety, otrzymując swoistego ‘kopa’ (efekt procy grawitacyjnej). Manewr ten skieruje Deep Impact na spotkanie ze swoim obecnym celem pod koniec tego roku – kometą Hartley 2. W czasie dzisiejszego przelotu sonda zbliży się na minimalną odległość około 30400 kilometrów nad południowym Atlantykiem.

Jak przekazuje Tim Larson, menadżer projektowy EPOXI z placówki NASA – Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie (Kalifornia), nasza planeta umożliwia przelatującym sondom kosmicznym znacznie przyspieszyć. “Ten flyby (przelot) zapewni naszej sondzie możliwość zwiększenia prędkości o 1.5 km/s, wystawiając ją na pewne spotkanie z kometą Hartley 2 za parę miesięcy.”

EPOXI jest przedłużeniem misji sondy Deep Impact. Nazwa zaczerpnięta została z dwóch obecnych przedmiotów naukowej działalności sondy, czyli Deep Impact Extended Investigation (DIXI) oraz Extrasolar Planet Observation and Characterization (EPOCh). 4. listopada 2010 roku zostanie wykonany wydłużony przelot w pobliżu komety i do zebrania cennych danych zostaną użyte wszystkie trzy instrumenty znajdujące się na pokładzie sondy (dwa teleskopy z cyfrowymi, kolorowymi kamerami oraz spektroskop podczerwieni).

Główną instytucją naukowcą zajmującą się danymi przesłanymi z EPOXI jest Uniwersytet Maryland, z kolei JPL zarządza misją od technicznej strony dla NASA Science Mission Directorate w Waszyngtonie. Statek został zbudowany dla agencji NASA przez korporację Ball Aerospace & Technologies mieszczącą się w Boulder, w stanie Kolorado.

Źródło: www.jpl.nasa.gov