Otwarcie kapsuły Hayabusa

Naukowcy z Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) rozpoczęli otwieranie kapsuły Hayabusa, która w połowie czerwca wróciła na Ziemię po 7 latach podróży w przestrzeni kosmicznej.

W materiałach prasowych opublikowanych w czwartek przekazano, że pełne otwarcie kapsuły potrwa około tygodnia. Operacja zostanie przeprowadzona w ultra czystym, specjalnie dla tej kapsuły przygotowanym pomieszczeniu.

Jednak już wiadomo, że pojemnik nie zawiera próbek większych niż 1mm. Informacje o tym uzyskano prześwietlając kapsułę promieniowaniem rentgenowskim.

Po oczyszczeniu kapsuły i otwarciu jej zewnętrznej powłoki naukowcy wykryli niewielką ilość gazu wewnątrz. Gaz ten być może pochodzi z asteroidy Itokawa. W najbliższym czasie nastąpi jego analiza, a co za tym idzie ustalenie jego pochodzenia i składu.

Sonda Hayabusa “dotknęła” asteroidę Itokawa dwa razy, jednak za każdym podejściem mechanizm pobierania próbek zawiódł. Naukowcy mimo to mają nadzieję, że do kapsuły dostało się trochę pyłu i mikrocząsteczek.

Po otwarciu kapsuły, cylinder który miał przechowywać próbki zostanie odizolowany w osobnym pomieszczeniu w specjalnej aparaturze, która ma chronić ewentualne próbki przed ziemskim zanieczyszczeniem.

Wydobycie ewentualnych próbek z tego pojemnika może zająć do 6 miesięcy. Większość materiału będzie prawdopodobnie mikroskopijna i każdy z tych “pyłków” będzie musiał być zbadany aby potwierdzić, że faktycznie pochodzi z asteroidy i nie jest zanieczyszczeniem.

Źródła: SFN