Dwie nowe egzoplanety

W ciągu ostatnich dni doniesiono o istnieniu dwóch nowych planet pozasłonecznych. Jedna z nich jest wyjątkowo masywnym obiektem, druga natomiast może być pod względem masy zbliżona do Urana z naszego Układu Słonecznego.

HD 8673 b
21 czerwca 2010 roku doniesiono o istnieniu masywnej egzoplanety HD 8673 b. Obiekt może być brązowym karłem, ponieważ masa minimalna tego obiektu (14 mas Jowisza plus minus 4 masy) przebiega na obecnie akceptowanej granicy pomiędzy obiektem planetarnym, a “lekkim” brązowym karłem. HD 8673 b krąży wokół swej gwiazdy macierzystej w odległości około 1,6 AU. Ekscentryczność orbity w tej chwili prawdopodobnie nie jest jeszcze znana. Gwiazda macierzysta jest typu widmowego F7, co oznacza, że jest większa od naszego Słońca i charakteryzuje się wyższą temperaturą fotosfery. Wydaje się więc, że HD 8673 b krąży nieco zbyt blisko swej gwiazdy macierzystej, by woda mogła się utrzymać w stanie ciekłym na potencjalnych egzoksiężycach tej egzoplanety.

Źródło informacji:

Gliese 876 e
Druga egzoplaneta, o istnieniu której poinformowano społeczność naukową na przestrzeni kilku ostatnich dni to Gliese 876 e. Jest to już czwarta egzoplaneta w układzie Gliese 876, a zaraz najdalsza od gwiazdy macierzystej. Gliese 876 e jest zbliżona masą do Urana z naszego Układu Słonecznego – masa tej planety pozasłonecznej to około (lub więcej niż) 14,63 masy Ziemi. Gliese 876 e krąży w średniej odległości zaledwie 0,33 AU od swej gwiazdy macierzystej z czasem około 125 dni. Ponieważ Gliese 876 to malutki czerwony karzeł, to nowo odkryta egzoplaneta krąży już poza ekosferą tej gwiazdy (która rozciągać się powinna pomiędzy około 0,11 a 0,21 AU). Wyglądem powinna być bardzo podobna do Urana.