Teleskop Webb’a o krok bliżej do rozpoczęcia misji

Gorąco oczekiwane nowe kosmiczne obserwatorium – teleskop JWST (James Webb Space Telescope), ma już za sobą przejście najbardziej znaczącego punktu przygotowań – przeglądu projektu CDR (Critical Design Review), który przybliża nas do startu planowanego obecnie na 2014 rok.

Informacje te oznaczają, iż największy projektowany obecnie kosmiczny teleskop, który będzie zaglądał w historię naszego Wszechświata dalej niż kiedykolwiek, spełnił wszystkie naukowe i techniczne wymagania w związku ze zbliżającym się startem misji. Przegląd przeprowadzony przez niezależny zespół badawczy, potwierdził iż projekt, możliwości techniczne oraz cele misji teleskopu JWST zapewnią łącznie fantastyczne możliwości, które były zapowiadane w oryginalnych planach NASA.

James Webb Space Telescope, ochrzczony jako następca 20-letniego Kosmicznego Teleskopu Hubble’a, jest kosmicznym obserwatorium następnej generacji w eksploracji fenomenów głębokiej przestrzeni kosmicznej, poczynając od odległych gwiazd i galaktyk, na najbliższych planetach kończąc. Nowe obserwatorium nosi imię byłego administratora agencji NASA, James’a Webb’a, który obejmował to stanowisko w latach 1961-1968. Wartość całej misji teleskopu, która ma kosztować o 1 mld dolarów więcej niż zakładano na początku oraz której przygotowania trwają już o kilka lat dłużej niż planowano, szacowana jest na 5 mld dolarów.

Naukowcy są jednak pewni, że opóźnienia oraz przekroczenie terminów, zrekompensowane zostaną z nawiązką poprzez odkrywane przez teleskop JWST odpowiedzi na tajemnice i zagadki Wszechświata. Teleskop będzie badał cele swoich obserwacji w widmie podczerwonym, nie w świetle widzialnym jak to robi Teleskop Hubble, co oznacza ni mniej, ni więcej iż nie będziemy otrzymywać znanych nam już fantastycznych zdjęć w większej rozdzielczości, ponieważ obserwowane przez JWST światło będzie starsze i tym samym teleskop głębiej będzie zaglądać w Wszechświat (jest na co czekać!).

Celem nowego teleskopu będzie dostarczenie nowych, konkretnych wskazówek dotyczących tajników formowania się Wszechświata oraz ewolucji naszego Układu Słonecznego. Badania obejmą wyłapywanie pierwszych promieni światła po Big Bangu czy rozwój układów gwiazd w których istnieją warunki do występowania życia na planetach podobnych do naszej Ziemi.

W omawiany przegląd (CDR) włączone zostały różne formy modelowań i analiz. W związku ze sporą wielkością całego obserwatorium – nie można było przeprowadzić standardowego przetestowania, zostały stworzone kompleksowe modele określonych partii JWST w celu zbadania jak będą się one zachowywały w czasie startu czy w środowisku kosmicznym, w którym to teleskop zostanie osadzony. Modele następnie wystawione są do porównania z wcześniejszymi testami oraz rezultatami przeglądów poszczególnych komponentów obserwatorium.

Krytyczny Przegląd Projektu Misji (MCDR – Mission Critical Design Review) zawiera wszystkie przeprowadzone przeglądy projektu, włączając w to przegląd Integrated Science Instrument Module z marca 2009, przegląd optycznej sekcji teleskopu wykonany w październiku 2009 – Optical Telescope Element czy przegląd systemu ‘tarczy słonecznej’ zakończony w styczniu tego roku.

W czasie gdy MCDR zatwierdza projekt teleskopu oraz wydaje oficjalną zgodę na rozpoczęcie produkcji elementów JWST, prace nad rozwijaniem elementów optyki teleskopu (lustra – pisaliśmy o tym tutaj) trwają już od paru lat.

Trzy główne części Teleskopu JWST – sekcja z instrumentami naukowymi (Integrated Science Instrument Module), sekcja zawierające optykę (Optical Telescope Element) oraz sam statek, wejdą w najbliższym czasie w etap produkcji (wymaganych podzespołów, elementów teleskopu), składania oraz testów przed dostarczeniem do instytucji gdzie JWST zostanie zintegrowany oraz ponownie testowany. Ten etap ma się rozpocząć w 2012 roku.

JWST jest wspólnym przedsięwzięciem amerykańskiej agencji NASA, europejskiej agencji kosmicznej ESA (European Space Agency) oraz kanadyjskiej agencji kosmicznej CSA (Canadian Space Agency). Projekt jest kierowany przez oddział NASA – Goddard Space Flight Center z Greenbelt (w stanie Maryland).

Źródło: Space.com