Opportunity najdłużej działającym próbnikiem Marsa

Łazik “Opportunity” programu Mars Exploration Rover amerykańskiej agencji kosmicznej pobił 20 maja rekord długości pracy na powierzchni Marsa, należący do innej misji NASA, lądownika Viking 1, który osiadł na Czerwonej Planecie 20 lipca 1976 i przepracował na jej powierzchni 6 lat i 116 dni, tj. pracował do 13 listopada 1982.

MER-B “Opportunity” wylądował na Marsie 25 stycznia 2004 i pracuje na nim do teraz. Mimo wyraźnego zużycia podzespołów robota cały czas porusza się i bada planetę. Sprzyja mu pogoda, która pozwala bezustannie generować wystarczającą do pracy ilość eneregii elektrycznej.

Zdjęcie powierzchni Marsa wykonane przez próbnik Viking 1, skała Big Joe na drugim planie po lewej ma około 2 metrów, 17 lutego 1978, sol 556., Credits: NASA - domena publiczna

Gdyby nie pechowe zakopanie się w marsjańskiej glebie bliźniaka “Opportunity”, łazika MER-A “Spirit”, to do niego należałby rekord długości pracy na Marsie. “Spirit” został wysłany 3 tygodnie wcześniej od “Opportunity”. Jednak zakopany w grząskim piasku robot zamilkł, gdy nad obszarem w którym się znajdował nadeszła zima. Obsługa próbnika nie mogła ustawić go odpowiednio do Słońca, przez co ogniwa słoneczne nie generowały dostatecznej ilość prądu i robot milczy od 22 marca 2010. Jeśli wznowi pracę, przejmie rekord od “Opportunity”. Nad regionem, gdzie zaległ “Spirit” 12 maja miało miejsce przesilenie, tj. wystąpiła doba o najkrótszym czasie trwania dnia. Od teraz nad łazikiem Słońce będzie świeciło co raz dłużej, co może mu umożliwić powrót do działania. “Opportunity” również odczuwa skutki zimy, ale w przypadku tego łazika ogranicza się to do przejeżdżania mniejszych odległości w celu oszczędzania zużycia energii elektrycznej. Innymi sposobami na kompensację mniejszej ilości promieni słonecznych jest ustawianie łazika pod lekkim przechyłem, nawet kosztem opóźniania dotarcia do celu (teraz do krateru “Endeavour”), co pozwala na skuteczniejsze ładowanie akumulatorów.

NASA podkreśla, że rekord jest tym bardziej znaczący, że misje obu robotów były planowane na 3 miesiące – tyle gwarancji działania dawały firmy, które wykonywały podzespoły sondy.

Rekord najdłużej działającego sztucznego satelity Marsa należy zaś do sondy Mars Global Surveyor, również należącej do NASA, która pracowała przez ponad 9 lat od momentu wejścia na orbitę Czerwonej Planety w 1997 roku. Jednak jeszcze w tym roku ten rekord może zostać pobity przez najdłużej działającą misją spośród aktualnie trwających, to jest misję sondy Mars Odyssey, orbitującej wokół Marsa od 2001 roku.

Źródło: Mars Daily