Meksyk: przygotowania do budowy ośrodka kosmicznego

Meksyk przygotowuje się do budowy centrum kosmicznego na półwyspie Jukatan. Stany Zjednoczone Meksyku powołały w 2008 roku narodową agencję kosmiczną – AEXA, tj. Agencia Espacial Mexicana.

Informacje o budowie własnego centrum kosmicznego na półwyspie Jukatan ogłosił w piątek wiceminister gospodarki Francisco Pimentel: “W ciągu kilku dni amerykański astronauta Jose Hernandez i inżynier Fernando de la Pena udadzą się na tam, aby ustalić szczegóły budowy”.

Centrum ma powstać w sąsiedztwie (15-20 km) miasta Chetumal, na wschodnim brzegu półwyspu. Ma zająć powierzchnię 30 hektarów.

W 2008 roku parlament Meksyku zatwierdził powołanie do życia Agencia Espacial Mexicana, czyli meksykańskiej agencji kosmicznej. Inicjatywy wysuniętej w 2007 roku przez Amerykanina meksykańskiego pochodzenia, Jose Hernandeza. Jego ojciec wyemigrował do USA. Struktura agencji meksykańskiej będzie podobna do amerykańskiej NASA. Początkowy budżet projektu to 80 mln. USD.

Hernandez dodał, że AEXA jest gotowa na współpracę z wszystkimi krajami chętnymi do pokojowej eksploracji kosmosu. Zaznaczył, że Meksyk nie jest zdolny do samodzielnego wystrzeliwania rakiet kosmicznych, jednak może się to zmienić w ciągu 10 lat. Według niego Meksyk powinien na razie skupić się na pozyskaniu niezbędnych technologii.

W 1996 roku Meksyk podpisał z Rosją umowę o współpracy w badaniach i eksploracji kosmosu. W marcu 2009 delegacja rosyjskiej agencji Roskosmos wizytowała Meksyk w celu udzielenia rad prawnikom tworzącym ustawę o agencji kosmicznej.

Źródło: RIA Nowosti