Pół wieku od powstania pierwszej radzieckiej grupy kosmonautów

W tym miesiącu mija 50 lat od utworzenia pierwszej grupy kosmonautów radzieckich. Dokonania części z tych osób na trwałe zapisały się w historii astronautyki. Grupa została uformowana po przeanalizowaniu około trzech tysięcy kandydatów w wieku nie przekraczającym trzydziestu lat. Przyszli kosmonauci byli wybieranie z pośród pilotów wojskowych. Ostatecznie wybrano dwudziestu kandydatów, poniżej przedstawiamy ich krótką charakterystykę.

Iwan Nikołajewicz Anikiejew
Został dyscyplinarnie odsunięty od programu lotów kosmicznych.

Pawieł Iwanowicz Bielajew
W marcu 1965 wraz z Aleksiejem Leonowem odbył lot statkiem Woschod-2 podczas którego Leonow dokonał pierwszego w historii spaceru kosmicznego.

Walentin Wasiljewicz Bondarienko
W marcu 1961 podczas dziesięciodniowego testu w komorze wypełnionej tlenem. Pod koniec eksperymentu na skutek nieuwagi Bondarienka wybuchł pożar. Na skutek odniesionych poparzeń Bondarienko zmarł w szpitalu kilka godzin później. Informacja o tym wypadku przez długi czas była ukrywana aż do lat 80-tych.

Walerij Fiodorowicz Bykowskij
Odbył trzy loty kosmiczne: Wostok-5 (czerwiec 1963), Sojuz-22 (wrzesień 1976), Sojuz-31 (sierpień/listopad-1978). Misja Wostok-5 odbyła się równocześnie z lotem Wostok-6 (Walentina Tierieszkowa), oba pojazdy zbliżyły się na minimalną odległość sześciu kilometrów. Lot Bykowskijego na pokładzie statku Wostok-5 miał pierwotnie trwać osiem dni, jednak został skrócony do pięciu ze względu na problemy z trzecim stopniem rakiety. Mimo to po dzień dzisiejszy jest to najdłuższy lot z załogą jednoosobową.

Jewgienij Wasiljewicz Chrunow
W styczniu 1969 rozpoczął swój pierwszy i jedyny lot kosmiczny na pokładzie statku Sojuz-5. Statek zadokował do Sojuza-4, który został umieszczony na orbicie dzień wcześniej. Następnie Chrunow oraz Aleksiej Jelisiejew, przeszli do statku Sojuz-4 i w nim kontunuowali dalszy lot. Było to pierwsze w historii połączenie dwóch załogowych statków kosmicznych, oraz pierwszy transfer załogi na orbicie z jednego statku do drugiego.

Walentin Ignatjewicz Fiłatjew
Został dyscyplinarnie odsunięty od programu lotów kosmicznych.

Jurij Aleksiejewicz Gagarin
Najbardziej znana postać radzieckiego programu kosmicznego. W kwietniu 1961 na pokładzie statku Wostok-1 odbył pierwszy w historii załogowy lot kosmiczny. Zginął tragicznie podczas lotu treningowego na pokładzie samolotu MIG-15.

Wiktor Wasiljewicz Gorbatko
W kosmos poleciał trzy razy: Sojuz-7 (październik 1969), Sojuz-24 (luty 1977), Sojuz-37/36 (lipiec 1980). Podczas lotu Sojuz-7 planowano połączenie ze statkiem Sojuz-8, podobnie jak to miało miejsce w przypadku misji Sojuz-4 i 5. Cała operacja miała być obserwowana przez załogę statku Sojuz-6. Do połączenia jednak nie doszło na skutek awarii sprzętu.

Anatolij Jakowlewicz Kartaszow
Został odsunięty z przyczyn medycznych w kwietniu 1961.

Władimir Michajłowicz Komarow
Uczestnik dwóch lotów kosmicznych: Woschod-1 (październik 1964), Sojuz-1 (kwiecień 1967). Woschod-1 był pierwszym lotem z więcej niż jedną osobą (lot trójosobowy). Ze względu na małe rozmiary kabiny załoga odbyła lot bez skafandrów kosmicznych. Drugi lot Komarowa w kosmos był pierwszym lotem nowego statku Sojuz. Podczas tej misji pojawiło się szereg trudności technicznych. Lot zakończył się tragicznie, podczas lądowania awarii uległ spadochron i Komarow poniósł śmierć.

Aleksiej Archipowicz Leonow
Po Gagarinie kolejna postać, która na trwale zapisała się w historii astronautyki. Uczestnik dwóch historycznych lotów kosmicznych: Woschod-2 (marzec 1965), Sojuz-19 (lipiec 1975). Podczas pierwszego Leonow jako pierwszy człowiek wyszedł w otwartą przestrzeń kosmiczną. Na zewnątrz statku przebywał dwanaście minut. Sojuz-19 był pierwszym połączeniem ze statkiem amerykańskim. Sojuz połączył się ze statkiem Apollo, 17 lipca 1975.

Grigorij Grigorjewicz Nielubow
Został usunięty z oddziału podobnie jak Anikiejew i Fiłatjew.

Andrijan Grigorjewicz Nikołajew
Odbył dwa loty kosmiczne: Wostok-3 (sierpień 1962) oraz Sojuz-9 (czerwiec 1970). Misja Wostok-3 odbyła się wraz z lotem statku Wostok-4. Oba statki zbliżyły się na odległość około 5km. Natomiast podczas lotu Sojuz-9 chciano zbadać wpływ długoterminowego pobytu w stanie nieważkości na organizm ludzki.

Pawieł Romanowicz Popowicz
Kosmonautą, który odbył lot w statku Wostok-4 był właśnie Popowicz. Drugą i ostatnią wyprawę w kosmos odbył statkiem Sojuz-14 (lipiec 1974).

Mars Zakirowicz Rafikow
W marcu 1962 został wykluczony z oddziału kosmonautów ze względów dyscyplinarnych.

Gieorgij Stiepanowicz Szonin
Odbył jeden lot kosmiczny na pokładzie statku Sojuz-6 (październik 1969).

Gierman Stiepanowicz Titow
W sierpniu 1961 odbył drugi po Gagarinie lot orbitalny na pokładzie statku Wostok-2.

Walentin Stiepanowicz Warłamow
Z przyczyn medycznych w marcu 1961 nie mógł dalej pozostać w oddziale kosmonautów.

Boris Walentinowicz Wołynow
Brał udział w dwóch lotach: Sojuz-5 (styczeń 1969) i Sojuz-21 (lipiec 1976).

Dmitrij Aleksiejewicz Zaikin
Podobnie jak Warłamow jego udział w lotach nie mógł być zrealizowany z powodów medycznych.

Ciekawa strona z interesującymi informacjami dotyczącymi misji załogowych:

Informacje o kosmonautach pierwszej grupy wraz ze zdjęciami grupowymi: