Gotowy silnik rakiety Taurus II, konkurenta Falcona 9

Firmy Aerojet i Orbital Sciences, wraz z rosyjskim partnerem Aerojeta, firmą SNTK, ogłosiły zakończenie serii testów silnika NK-33. Testy odbyły się w rosyjskiej Samarze.

Testy NK-33, na którym oparty jest silnik AJ26, silnik pierwszego członu rakiety Taurus II, były podobne do niedawno przeprowadzonych przez konkurencję, firmę SpaceX na rakiecie Falcon 9. SNTK zdążyło jednak odpalić NK-33 już kilkukrotnie, na łączny czas ponad 600 sekund, czyli dwukrotnie przekraczający nominalny czas pracy silnika podczas lotu.

Testy zakończyły się pomyślnie, wskazując, że konstrukcja silnika spełnia wymagania właściciela Taurusa, firmy Orbital Sciences. Oznacza to też, możliwość wykonania dalszych prac nad silnikiem AJ26 przez firmę Aerojet, teraz już w USA, w Stennis Space Center. W kwietniu AJ26 przejdzie weryfikację i testy akceptacyjne.

Uwagę zwraca fakt, że pierwotnie silniki NK-33 były zaprojektowane i produkowane w Rosji z myślą o księżycowych rakietach N-1. Aerojet kupił około 40 silników NK-33 w połowie lat 90. XX wieku, w ramach umowy z Orbital Sciences. Aerojet będzie dostarczał Orbital Sciences silniki AJ26/NK-33, napędzające pierwszy człon rakiety Taurus II, która weźmie udział w programie COTS agencji NASA.

Taurus i statek Cygnus będą dostarczały zaopatrzenie do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, podobnie jak Falcon 9 i statek Dragon, firmy SpaceX. Pierwszy planowany start Taurusa II planowany jest na pierwszy kwartał 2011 roku.

Źródło: space-travel.com