Orbital Sciences kupuje pion budowy satelitów General Dynamics

Oddział kosmiczny firmy General Dynamics zostanie kupiony przez Orbital Sciences, pozwalając tej ostatniej na udział w większym zakresie przetargów rządu USA, największego nabywcy na świecie w tym segmencie rynku.

“Przejęcie oznacza dla Orbital silny strategiczny rozwój”, powiedział David Thompson, prezes i dyrektor wykonawczy firmy. “Krótko mówiąc, pozwoli nam znacząco przyspieszyć nasz, już wysoki, wzrost na rynku kosmicznych systemów bezpieczeństwa narodowego, i poszerzyć zaangażowanie w zakresie cywilnych zastosowań kosmicznych, jak nauki o Ziemi, prognozowanie pogody, monitorowanie klimatu, czy astronomia”.

Orbital Sciences przejmie komórkę General Dynamics odpowiedzialną za budowę satelitów. Orbital zapłaci 55 mln. USD w gotówce. Wiceprezes Orbital, i jednocześnie dyrektor finansowy, przekazał, że transakcja ma być sfinalizowana na początku kwietnia. Zakup spowoduje, że w sprawozdaniu finansowym w 2011 roku Orbital zapisze po stronie dochodów dodatkowe 50 mln. USD, a po stronie strat, dodatkowe 100 mln. USD.

Pozyskanie pionu satelitarnego General Dynamics znacząco zwiększy szanse Orbital na wygranie rządowych przetargów o łącznej sumie 1,5 miliarda USD. “Patrząc na najbliższe 18 miesięcy, istnieje 6-7 konkretnych kontraktów, których szansa pozyskania, jak wierzę, znacząco wzrośnie dzięki temu przejęciu”, dodał Thompson. Prezes przyznał wręcz, że bez ogłoszonego przejęcia stanięcie do części przetargów byłoby w zasadzie niemożliwe. Nie padły jednak żadne konkretne przetargi.

Związek General Dynamics z budową satelitów sięga do 2004 roku, kiedy to GD przejął firmę Spectrum Astro. W portfolio General Dynamics znajdziemy konstrukcje takie jak: kosmiczny teleskop “Fermi”, sondę kosmiczną Deep Space-1, SWIFT, GLAST, komercyjnego GeoEye-1, czy eksperymentalnego satelitę obrony przeciwrakietowej NFIRE.

Jak różne są to misje, w poróżnianiu do dorobku Orbital Science, może mówić fakt, że średnia masa satelity wytworzonego przez General Dynamics jest cztery razy większa od średniej masy satelity z portfolio Orbital Sciences. Hamel podkreślał więc, że “wyniku przejęcia, złożenie pozyskanych platform statków kosmicznych i tych już posiadanych przez Orbital, da pełny zakres wiodących produktów, od małych do średnich satelitów obserwacji Ziemi”.

Thompson nadmienił też, że przejęcie pozwoli zaoszczędzić jego firmie około 30 mln. USD i około 2 lat na badaniach i rozwoju podobnych platform satelitarnych.

Prócz know-how, Orbital Sciences pozyska 325 nowych pracowników i zakład montażowy o powierzchni 12500 m2, w Gilbert, w stanie Arizona.

Źródło:
Kosmos na co dzień