Europejski przedstawiciel suborbitalnego pojazdu Lynx

Dziś oficjalnie rusza strona europejskiego przedstawiciela firmy XCOR, oferującej loty balistycznym samolotem rakietowym Lynx. Oferowane będą loty załogowe oraz miejsce na ładunek, którym mogą być na przykład różnego rodzaju eksperymenty. Siedziba XCOR Aerospace znajduje się w Mojave (Kalifornia), a ona sama jest korporacją zajmującą się rozwojem i produkcją bezpiecznych maszyn z silnikami rakietowymi wielokrotnego użytku. Ponadto zajmuje się badaniami nad nowoczesnymi kompozytami, systemami napędów i innymi technologiami potrzebnymi w lotach suborbitalnych, misjach naukowych oraz badaniach górnej atmosfery.

Samolot o napędzie rakietowym Lynx Mark I jest pierwszą maszyną tej firmy. Pierwsze loty testowe z bazy Mojave Air and Spaceport w USA mają mieć miejsce w 2010 roku. Maksymalna przewidywana wysokość lotu tego pojazdu to jedynie 60 kilometrów – znacznie poniżej umownej granicy kosmosu (100 km – tzw. linia Karmana). Przyszłościowa wersja Mark II będzie jednak zdolna do przekroczenia tej granicy.  Pomimo tej “niedogodności”, zainteresowanie samolotem Lynx Mark I jest całkiem duże –  zarówno ze strony “turystycznej” (koszt lotu to 95 tysięcy dolarów) jak i naukowej (miejsce na różne ładunki eksperymentalne).

Niedawno XCOR podpisał umowę z brytyjską firmą Space Chariots na europejskie przedstawicielstwo dla samolotu Lynx. Pierwsze komercyjne loty – zarówno turystyczne jak i z eksperymentami – powinny zacząć się już w 2011 roku. Ceny za ładunek eksperymentalny są zależne od rozmiarów, masy i wymagań ładunku i zaczynają się od kilku tysięcy dolarów.

Jakie będzie zainteresowanie tymi usługami? Trudno w tej chwili przewidzieć, choć można założyć, że loty turystyczne z pewnością cieszyć się będą pewnym zainteresowaniem. Cena lotu Lynxem jest dwukrotnie niższa od innego “przewoźnika” balistycznego, czyli Virgin Galactic (choć w tym drugim przypadku lot balistyczny będzie przekraczać umowną granicę kosmosu, co dla potencjalnych pasażerów może stanowić dużą różnicę).

Jest to kolejny kontrakt jaki firma XCOR zdobyła na świecie. Pod koniec grudnia 2009 informowaliśmy o umowie podpisanej przez XCOR z centrum astronautyki Południowej Korei (na samolot Lynx Mark II).