Udany start rakiety Proton-M

20 marca 2010, o godzinie 19:27 CET, rakieta Proton M wyniosła komercyjnego satelitę telekomunikacyjnego EchoStar 14. Następnie o godzinie 04:37 CET (21 marca 2010) górny stopień rakiety Breeze M zakończył swą pracę i umieścił satelitę na orbicie transferowej.  W części głównej artykułu prezentujemy nagranie wczorajszego startu rakiety Proton M.

Od momentu zakończenia pracy stopnia Breeze M satelita EchoStar 14 przejął rolę aktywnej zmiany (własnej) orbity. W ciągu kilku najbliższych tygodni orbita EchoStar 14 będzie stopniowo podnoszona, aż do osiągnięcia docelowego pounktu na orbicie geostacjonarnej.

{youtube}FuVx2-9RFqc{/youtube}
Start rakiety Proton M z EchoStar 14 na pokładzie / Credits – ILS, juancarlosbascu

Starty rakiet Proton M są  komercyjnymi usługami oferowanymi przez firmę International Launch Services (ILS). EchoStar 14 jest telekomunikacyjnym satelitą należącym do firmy EchoStar. Wystrzelony wczoraj EchoStar 14 jest najnowszym dodatkiem do kilkunastu satelitów przebywających już w kosmosie i bazuje na platformie serii LS-1300. Głównym zadaniem satelity EchoStar 14 jest zastąpienie EchoStar 7 (wystrzelony w 2002 roku) oraz zwiększenie możliwości telekomunikacyjnych dla odbiorców w północnej Ameryce. Przewidywany czas pracy EchoStar 14 to 15 lat.