Trzy nowe egzoplanety

Pierwsza połowa marca przyniosła trzy odkrycia planet pozasłonecznych. Wśród nowych obiektów są także egzoplanety, które nie krążą bardzo blisko swych gwiazd macierzystych.

47 UMa d

10 marca 2010 roku świat dowiedział się o istnieniu trzeciej planety pozasłonecznej w układzie 47 UMa. Nazwa tego obiektu – 47 UMa d.  Ta egzoplaneta krąży w średniej odległości 11,6 AU z ekscentrycznością rzędu 0,16. Okres obrotu dookoła gwiazdy macierzystej wynosi 14000 dni. Są to wartości  większe (lecz porównywalne) od parametrów orbity Saturna od Słońca w naszym Układzie Słonecznym. Masa tego obiektu jest większa od Jowisza – minimalnie to 1,64 masy największej planety naszego Układu Słonecznego.

Układ 47 UMa / Credits - Icalanise

Dodatkowe informacje:

oraz

HAT-P-14 b

Pięć dni później (15 marca 2010) doniesiono o istnieniu gorącego Jowisza orbitującego wokół gwiazdy typu F o nazwie HAT-P-14. Egzoplanetę nazwano HAT-P-14 b. Obiekt ma masę minimalną około 2,23 razy większą od Jowisza i krąży wokół swej gwiazdy macierzystej w średniej odległości zaledwie 9 mln kilometrów z czasem 4,63 dnia (około 4 dni i 16 godzin). Warunki na tej egzoplanecie muszą być z pewnością piekielne.

Źródło informacji:

CoRoT-9 b

Wczoraj (17 marca 2010) doniesiono o kolejnym odkryciu dokonanym za pomocą orbitalnego obserwatorium CoRoT. Nowa planeta pozasłoneczna, nazwana CoRoT-9 b, została odkryta dzięki metodzie tranzytów, dzięki której najczęściej odkrywa sie obiekty krążące bardzo blisko swoich gwiazd macierzystych (tzw gorące Jowisze). CoRoT-9 b pod tym względem jest nieco inną egzoplanetą, bowiem krąży w średniej odległości 0,4 AU (nieco więcej od Merkurego w naszym Układzie Słonecznym) z czasem około 95 dni. Masa minimalna tego obiektu to 0,84 masy Jowisza a promień (możliwy do wyznaczenia w tej technice) to 1,05 promienia Jowisza. Gwiazda macierzysta (typ G3V) jest podobna od naszego Słońca, choć niektóre źródła (np strona ESA) twierdzą, że jest to gwiazda wyraźnie słabsza od naszej Dziennej Gwiazdy. Inne źródła (katalog exoplanet) wydają się przeczyć temu twierdzeniu.

Stosunkowo duża odległość tej egzoplanety od swej gwiazdy macierzystej oznacza, że obiekt nie rotuje synchronicznie. Z tego samego powodu jest również możliwe, że ta planeta pozasłoneczna posiada księżyce, które jednak najprawdopodobniej są pozbawione wody i innych lotnych związków, bowiem warunki na tych egzoksiężycach powinny być zbliżone do tych na Merkurym.

Źródło informacji:

oraz

Dodatkowe źródło informacji:
Wątek na polskojęzycznym forum A4U – nowe planety pozasłoneczne (i kwartał 2010 roku).