Udany start rakiety Proton / Intelsat-16

Start rakiety Proton-M, wyposażonej w górny stopień Briz-M, mający za zadanie wynieść satelitę telekomunikacyjnego Intelsat-16 zakończył się powodzeniem. Pojazd opuścił wyrzutnię znajdującą się na kosmodromie Bajkonur w Kazachstanie o godzinie 1:39 CET. Lot przebiegał bez problemów i po około 10 minutach Briz-M odłączył się od trzeciego stopnia rakiety Proton.

Około minutę później wydano rozkaz pierwszego uruchomienia jego silnika w celu wejścia na tymczasową orbitę parkingową, na której połączone ze sobą satelita i stopień napędowy spędziły godzinę. Następnie Briz-M został uruchomiony po raz drugi – tym razem w celu podniesienia orbity i zmiany jej inklinacji. Odpalenie to nastąpiło o godzinie 2:50 CET – silnik pracował przez około 18 minut.

{youtube}KEdCTsPYUzA{/youtube}
Przygotowania do startu rakiety Proton / Intelsat 16, credits: TVRoscosmos

{youtube}CgcSviZ5chI{/youtube}
Start rakiety Proton / Intelsat 16, credits: TVRoscosmos, Youtube (littlepyro)

Misja rakiety Proton wymagała uruchomienia stopnia Briz-M jeszcze dwukrotnie, zanim ostatecznie satelita został uwolniony na docelowej orbicie o zerowej inklinacji – miało to miejsce o godzinie 11:14 CET. Było to o tyle ciekawe, że zazwyczaj satelity telekomunikacyjne wynosi się na orbity geotransferowe, z których satelita taki dopiero ustawia się na właściwej, roboczej orbicie za pośrednictwem własnych silników. Tym razem było inaczej – Briz-M od razu wyniósł Intelsata na docelową pozycję na orbicie geostacjonarnej – taki przebieg misji umożliwiła mniejsza niż zwykle masa satelity. Dzięki temu zaoszczędzi on paliwo, które posiada na pokładzie, co może umożliwić jego funkcjonowanie nawet do 25 lat, choć satelita został zbudowany z myślą o 15-letnim czasie pracy.

Był to pierwszy start z trzynastu zaplanowanych lotów rakiety Proton i pierwszy z ośmiu lotów komercyjnych – pozostałe pięć zostało zakupione przez rząd rosyjski.

Na kolejny zaplanowany lot przyjdzie nam poczekać do 2 Marca, na kiedy wyznaczono start Protona z ładunkiem satelitów systemu GLONASS.

Źródło: SpaceflightNow.com