Kepler: Pięć Pierwszych Egzoplanet

Teleskop Kepler, znajdujący się w kosmosie od marca 2009 roku, przyniósł pierwsze odkrycia. Są to potężne planety pozasłoneczne, które krążą blisko swych gwiazd macierzystych. Przy okazji – są to pierwsze odkrycia egzoplanet obwieszczone w 2010 roku. Zaczynamy więc tegoroczne odkrycia innych światów!

Głównym zadaniem teleskopu Kepler jest poszukiwanie egzoplanet typu ziemskiego. Pierwsze wyniki obserwacji przedstawiono w sierpniu zeszłego roku – celem pomiarów była wcześniej odkryta planeta pozasłoneczna HAT-P-7. Okazało się, że precyzja pomiarów (zgodnie z założeniami) wielokrotnie przewyższa możliwości naziemnych obserwatoriów. Po tym rozpoczęła się faza poszukiwań obcych światów.

Dziś poznaliśmy pierwsze wyniki – teleskop Kepler odkrył już pięć obcych światów. Nazwy tych planet pozasłonecznych to odpowiednio 4b, 5b, 6b, 7b oraz 8b. Wszystkie te egzoplanety krążą blisko swych gwiazd macierzystych – przez co temperatura na tych obiektach to co najmniej 1000 stopni Celsjusza. Są to także bardzo duże obiekty – o rozmiarach większych od Neptuna (najmniejszy odkryty obiekt) lub Jowisza (pozostałe obiekty). Poniższa grafika prezentuje porównanie obwieszczonych dziś nowych egzoplanet do znanych nam planet z naszego Układu Słonecznego.

Kepler będzie pracować przynajmniej do roku 2012. Można się zatem spodziewać wielu kolejnych odkryć! Wśród nich może się znaleźć mała, skalna planeta pozasłoneczna, krążąca w odległości pozwalającej na zaistnienie wody w stanie ciekłym (i być może – życia – choć poszukiwanie form życia nie jest celem tej misji).

Źródło wiadomości:

oraz polskojęzyczne forum A4U.