Udany start Sojuza TMA-17

20 grudnia 2009 roku o godzinie 22:52 CET wystartowała rakieta Sojuz FG z kapsułą Sojuz TMA-17. 22 grudnia nastąpi połączenie tej kapsuły z Międzynarodową Stacją Kosmiczną.  W części głównej artykułu prezentujemy nagranie udanego startu Sojuza TMA-17.

Charakterystycznym elementem rosyjskiego startu kapsuły Sojuz był czarny, pluszowy kot, zawieszony na łańcuszku, który sobie ‘dyndał’ w trakcie startu, mierząc oscylacje – aż do wyłączenia silników górnego stopnia rakiety. Od tego momentu kot beztrosko sobie lata, doświadczając nieważkości. Kot ten nazywa się “Dimlar” od imion dzieci rosyjskiego kosmonauty Olega Kotowa – Dimy i Lary. Został podarowany mu przez jego córkę i jest to jego drugi lot w kosmos – poprzednio został zabrany w ramach Ekspedycji 15.

{youtube}DUha3Fd_muw{/youtube}
Start Sojuza TMA-17 / Credits – NASA TV

Wewnątrz statku znajduje się trzech kosmonautów: Oleg Kotow (RSA), Soichi Noguchi (JAXA) oraz Timothy Creamer (NASA).

Dokowanie z ISS planowane jest na 22 grudnia na godzinę 23:54 CET. Po dotarciu do Stacji, załoga Sojuza TMA-17 dołączy do obecnie przebywających kosmonautów Jeffrey’a Williams i Maksima Surajewa, stanowiących Ekspedycję 22.

Dodatkowe informacje można znaleźć na następujących stronach:

oraz polskojęzyczne forum A4U: