HD 1461 b i GJ 1214 b – dwie Super-Ziemie

HD 1461 b i GJ 1214 b – oto dwie kolejne małe egzoplanety, które poznaliśmy. HD 1461 b to planeta pozasłoneczna, o której napisaliśmy kilka słów już 14 grudnia. Natomiast GJ 1214 b to wyjątkowo ciekawy obiekt – znamy jego masę i wielkość. Ponadto, wydaje się być pewne, że występuje tam woda – w bardzo egzotycznej postaci.

Rok 2009 obfituje w odkrycia małych egzoplanet, które są tylko kilka razy masywniejsze od Ziemi. Nazwa tej grupy planet pozasłonecznych, kilka razy masywniejszych od Ziemi (do okolic mas Neptuna – granica nie jest dokładnie poznana) to Super – Ziemia.

14 grudnia wspominaliśmy o ciekawym systemie planetarnym 61 Virginis, w którym odkryto już trzy małe egzoplanety. Inne małe obiekty odkryte w tym roku to GJ 433 b, GJ 667C b, HD 215497 b CoRoT-7 c, CoRoT-7 b, Gl 581 e oraz HD7924 b. Te odkrycia są o tyle ważne, bowiem jest to w tej chwili maksimum możliwości detekcyjnych, czyli tzw. state of the art obecnej nauki i techniki.

Jak natomiast dwie nowe egzoplanety prezentują się na tle poprzednich odkryć?

HD 1461 b to planeta pozasłoneczna około 7-8 razy masywniejsza od Ziemi, krążąca wokół swej gwiazdy macierzystej w średniej odległości zaledwie 0,063 jednostki astronomicznej, czyli około 9,5 miliona kilometrów. Okres obiegu wokół gwiazdy trwa na tej egzoplanecie zaledwie 5,78 dnia. Gwiazda macierzysta jest typu i wielkości podobnej do naszego Słońca, co oznacza, że warunki panujące na HD 1461 b są iście piekielne.

Źródło informacji:

GJ 1214 b krąży wokół swej gwiazdy macierzystej jeszcze bliżej – ledwo 0,014 AU, czyli około 2 milionów kilometrów. Dla porównania – Księżyc krąży wokół Ziemi w średniej odległości 384 tysięcy kilometrów. GJ 1214 b ma masę około 6 razy większej od naszej planety i krąży wokół swej gwiazdy w z czasem zaledwie 1,58 dnia. Gwiazda macierzysta to słaby czerwony karzeł, o masie mniejszej niż 16% masy naszego Słońca.

Egzoplaneta GJ 1214 b dokonuje tranzytu (czyli przejścia przed tarczą gwiazdy) w stosunku do obserwatora z Ziemi. Dzięki temu możliwe było wyznaczenie promienia tej planety pozasłonecznej – równego 0,24 promienia Jowisza (2,7 promienia Ziemi!) – oraz dokonania dalszych pomiarów, takich jak np. skład atmosfery albo gęstość. Stąd też wiadomo, że atmosfera GJ 1214 b zawiera głównie wodór i hel. Ponadto, wyliczona gęstość wydaje się sugerować, że ta egzoplaneta posiada skalistą powierzchnię, otoczoną grubą atmosferą, wywierającą duże ciśnienie, oraz… wodą w bardzo egzotycznych formach.  Z pewnością nie są to jednak warunki pozwalające na powstanie i rozwój życia.

Źródło informacji:

oraz