Orion w wersji ‘okrojonej’?

Firma Bigelow Aerospace przedstawiła koncepcję okrojonego statku Orion, który zdolny by był przenosić 7 astronautów na niską orbitę wokółziemską. Kapsuła ważyła by tylko 10 ton i byłaby gotowa do użycia już w roku 2013. Projekt opracowywany jest przy współpracy z firmą Lokheed Martin.

O poważnych problemach – głównie finansowych – programu Constellation wspominaliśmy już na tym portalu. W tej chwili jest oczywiste, że pomiędzy planowanym wycofaniem promów w 2010 lub 2011 roku a pierwszym lotem nowej kapsuły Orion upłynie kilka lat. W trakcie tej przerwy Amerykanie będą zdani na Rosjan i ich kapsułę Sojuz, co ze względów politycznych oraz finansowych (NASA musi płacić za miejsca w kapsułach Sojuz) nie jest najlepszą opcją misji załogowych.

Jest zatem oczywiste, że skrócenie tej przerwy w amerykańskich lotach byłoby dobrym rozwiązaniem dla NASA.

W tej sytuacji, firma Bigelow Aerospace (przy pewnej współpracy z firmą Lokheed Martin) zaproponowała wersję okrojoną statku Orion (ang. lite), która byłaby zdolna wynosić astronautów jedynie na niską orbitę wokółziemską (np na ISS). Ten statek wykorzystałby opracowany i przetestowany już kształt statku Orion – jednakże podzespoły byłyby zupełnie inne. Zabrakłoby w nim bardzo wytrzymałej termicznej (potrzeba jedynie tej pozwalającej na powrót z niskiej orbity wokółziemskiej) oraz dużych zbiorników paliwa i silników manewrowych (potrzebnych do lotu poza niskie orbity) Najciekawszą koncepcją tego rozwiązania byłoby ‘łapanie’ powracającej kapsuły na Ziemię w powietrzu – tak jak to zrobiono z kapsułą powrotną sondy Genesis.

Kapsuła zdolna by była przenosić aż 7 astronautów na niską orbitę wokółziemską oraz ważyć około 10 ton. Oznaczałoby to, że rakietą nośną była by jedna z obecnie istniejących rakiet nośnych – np Altas V w konfiguracji 402 lub Falcon 9 w podstawowej wersji.

Firma Bigelow jest znana między innymi z eksperymentalnych platform orbitalnych Genesis I i Genesis II, które znajdują się już na orbicie. Platformy te służą jako podstawa do budowy i wyniesienia przyszłej prywatnej stacji kosmicznej, zwanej Sundancer, której start obecnie planowany jest na rok 2011. Sundancer byłby pierwszym prywatnym obiektem na orbicie, zdolnym do przyjęcia ludzi.

Źródło: Space.com