Zderzenie na orbicie dwóch satelitów

Kilkadziesiąt godzin temu, nad północną Syberią doszło do zderzenia dwóch satelitów. Do tej pory skatalogowano już ponad pięćset szczątków powstałych w trakcie z tego zderzenia. Do wydarzenia doszło 10 lutego 2009 roku około godziny 1655 GMT. Jest to najprawdopodobniej pierwszy zarejestrowany przypadek aktualnego i bezpośredniego zderzenia się dwóch satelitów ze sobą.

Jednym z nich był satelita systemu Iridium – najprawdopodobniej Iridium 33, wystrzelony w 1997 roku o masie 560 kg. Drugi satelita uczestniczący w tym zderzeniu, to Kosmos 2251 o masie około 900 kg. Satelita ten został wystrzelony w 1993 roku i już nie działający. Skatalogowane szczątki – początkowo ponad trzysta, a wkrótce potem ponad pięćset – mogą stanowić pewne realne zagrożenie dla innych satelitów.

Zderzenie nastąpiło na wysokości prawie 800 km – znacznie powyżej wysokości orbity Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, która krąży na wysokości około 350 km. Bezpośrednie ryzyko kolizji szczątków ze Stacją jest obecnie prawie zerowe z uwagi na znaczną różnicę w wysokości, niemniej jednak NASA dokonała już serii analiz danych w celu określenia rzeczywistego poziomu ryzyka – krótkoterminowego oraz długoterminowego.

Ryzyko długoterminowe związane jest z faktem istnienia szczątkowej atmosfery na wspomnianych wysokościach – co przekłada się na szczątkowy opór wywierany na obiekty znajdujące się na niskiej orbicie ziemskiej. W efekcie wszystkie obiekty na niskich orbitach stopniowo obniżają swoje orbity – aż do spalenia w atmosferze (w przypadku braku kontroli/silników manewrowych na satelicie). Dlatego, w przeciągu kilku miesięcy, lat, albo nawet i dekad szczątki powstałe w tym zderzeniu mogą zacząć przecinać orbitę wielu innych działających satelitów – oraz Stacji Kosmicznej. Zachodzi więc potrzeba stałego monitorowania szczątków oraz ewentualnych manewrów w celu uniknięcia szczątków.

Źródła informacji (strony otwierają się w nowych oknach):