Juno obserwuje Jowisza i Io w podczerwieni

NASA opublikowała ciekawe obrazy księżyca Io oraz północnych obszarów podbiegunowych Jowisza w podczerwieni, wykonane przez sondę Juno.
Misja Juno (Jupiter Near-polar Orbiter) jest drugą sondą w historii, która weszła na orbitę największej planety naszego Układu Słonecznego. Start z Ziemi nastąpił w 2011 roku, zaś po trwającym pięć lat locie, w 2016 Juno weszła na orbitę Jowisza. Juno krąży po eliptycznej orbicie polarnej wokół Jowisza, zbliżając się raz na 53 dni do szczytów chmur tego gazowego giganta. Podczas każdego z przelotów minimalna wysokość nad chmurami wynosi zaledwie kilka tysięcy kilometrów.

NASA opublikowała obrazy w podczerwieni uzyskane przez Juno. Poniższe nagranie prezentuje północny obszar podbiegunowy Jowisza w zakresie podczerwonym. Na animacji widać centralny region biegunowy oraz “małe” cyklony okrążające ten region.

Animacja obszarów północnych podbiegunowych Jowisza w podczerwieni / Credits – NASA

Ponadto, NASA opublikowała zdjęcie księżyca Io. Jest to najbardziej aktywny księżyc w Układzie Słonecznym. Na powierzchni Io znajduje się ponad 130 aktywnych wulkanów. Sonda Juno zaobserwowała te wulkany w zakresie podczerwonym, także po stronie nie oświetlonej przez Słońce.