Mgławica M42 w świetle widzialnym i podczerwonym

NASA opublikowała niesamowitą animację “przelotu” przez słynną mgławicę M42 w Orionie na paśmie podczerwonym i wizualnym.

Mgławica Oriona została po raz pierwszy opisana przez francuskiego astronoma Nicolasa-Claude Fabri de Peiresca w 17 wieku. Jest położona w odległości 1350 lat świetlnych, dzięki czemu jest najbliższym regionem o wysokiej aktywności gwiazdotwórczej. Mgławica jest młoda – ma zaledwie 2 miliony lat. W katalogu Charlesa Messiera, ta mgławica ma oznaczenie M42.

NASA opublikowała animację “przelotu” przez mgławicę M42. Tę animację prezentujemy poniżej. Animacja powstała dzięki połączeniu danych z kosmicznych teleskopów Hubble (HST) oraz Spitzer. Jest to najbardziej dokładna animacja struktury mgławicy M42 jaka kiedykolwiek powstała.

Animacja “przelotu” przez mgławicę M42 / Credits –NASA, Caltech

To nagranie prezentuje obecne możliwości astronomii na różnych pasmach spektrum elektromagnetycznego. Jeszcze kilkanaście lat temu tworzenie tak dokładnych animacji nie było możliwe, częściowo z uwagi na skąpy materiał obserwacyjny, a częściowo z uwagi na niedostateczne techniki przetwarzania obrazu. W najbliższych latach przewidywany jest dalszy rozwój – częściowo dzięki nadchodzącej misji teleskopu JWST.
(NASA, HS, CT)