Udany start Delty II z Joint Polar Satellite System-1

Z kosmodromu Vandenberg wystartowała 18 listopada rakieta nośna Delta II. Głównym ładunkiem był satelita meteorologiczny JPSS-1. Dodatkowo wyniesione zostały również nanosatelity MiRaTA, Buccaneer RMM, EagleSat, Fox 1B (RadFxSat) oraz MakerSat 0.

Start nastąpił 18 listopada 2017 o godzinie 10:47 (CET). Wpierw, po 51 minutach lotu wypuszczony został JPSS-1, który trafił na orbitę o parametrach 817 km x 823 km i inklinacji 98,72º. Pozostałe nanostatelity zostały wypuszczone po 75 minutach lotu na orbicie o parametrach 511 km x 935 km i inklinacji 97,70º. Byl to 73 start rakiety nośnej w 2017 roku, jak również przedostatni start rakiety Delta II.

JPSS-1

Joint Polar Satellite System będzie nadzorowany przez NASA oraz NOAA – Narodową Administrację ds. Oceanów i Atmosfery. Jest to pierwszy z czterech satelitów pogodowych z serii JPSS. Szacuje się, że pozwoli on wydłużyć dokładność prognoz pogody dla USA do 7 dni.

Ważący ponad 2,5 tony satelita został zbudowany przez Ball Aerospace. Wyposażony został w pięć głównych instrumentów naukowych: Ozone Mapping and Profiler Suite (OMPS), Visible Infrared Imaging Radiometer Suite (VIIRS), Cross-track Infrared Sounder (CrIS), Advanced Technology Microwave Sounder (ATMS) oraz Clouds and the Earth’s Radiant Energy System (CERES).

Będą one wykonywały pomiary takich czynników jak temperatury atmosfery oraz powierzchni morza, wilgotności, właściwości chmur oraz poziomów ozonu. Dane te będą szczególnie ważne dla bieżącego monitoringu burz, tornad i huraganów.

Przedostatni lot rakiety Delta II z 18.11.2017 / United Launch Alliance, Space Videos

Nanosatelity

MiRaTa – cubesat 3U. Demonstrator zminiaturyzowanego radiometru mikrofalowego oraz walidacja nowego odbiornika sygnału GPS. Oba ładunki zostaną wykorzystane do eksperymentu kalibracji radiometru przy pomocy tzw. okultacji radiowej GPS.

Buccaneer RMM – cubesat 3U. Wyposażony w antenę radiową do kalibracji systemu Jindalee Over-the-Horizon Radar Network (JORN).

Fox 1B (RadFxSat) – cubesat 1U. Test wpływu promieniowania kosmicznego na elektronikę pokładową.

EagleSat – cubesat 1U. Edukacyjny satelita testujący zachowanie kości pamięci w warunkach promieniowania kosmicznego.

MakerSat 0 – wydrukowany cubesat 1U, testujący cztery różne stopy plastiku w warunkach przestrzeni kosmicznej. Pozyskane informacje pozwolą na przeprowadzenie misi MakerSat 1, cubesata złożonego na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

(LK, PA, GSP)