Udany start Antaresa z misją OA-8

Rakieta nośna Antares 230 wystartowała 11 listopada wynosząc ku ISS pojazd logistyczny Cygnus w misji OA-8.

Start nastąpił o godzinie 13:19 (CET) z kosmodromu Wallops w stanie Wirginia. Statek Cygnus został nazwany “S. S. Gene Cernan” ku czci amerykańskiego astronauty, weterana lotów Gemini i Apollo zmarłego w styczniu 2017 roku. Pojazd trafił na orbitę po 7 minutach i 6 sekundach lotu.

Lot nastąpił pod koniec pięciominutowego okna startowego. Małe opóźnienie było spowodowane wpłynięciem dwóch statków do zamkniętej na czas lotu strefy. Poprzedniego dnia start został odwołany przez przelot samolotu nad torem lotu rakiety.

Cygnus wypełniony jest 3300 kilogramami ładunku dla astronautów na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Przechwycenie pojazdu ramieniem robotycznym stacji i przyłączenie go do dolnego węzła modułu Unity zaplanowano na 14 listopada. Jest to ósma misja logistyczna przeprowadzana przez spółkę Orbital ATK w ramach programu logistycznego Commercial Cargo dla NASA.

Nagranie ze startu Antaresa 230 z pojazdem Cygnus / NASA TV

Na pokładzie znajduje się: 1240 kg zapasów dla załogi, 740 kg sprzętu do badań naukowych. 132 kg sprzętu do spacerów kosmicznych, 851 kg sprzętu zamiennego dla stacji kosmicznej i 34 kg materiałów komputerowych.

Pojazd będzie przycumowany do ISS do 3 grudnia. Przed deorbitacją pojazd odpali silniki i z wyższej orbity wypuści jeszcze 16 cubesatów zamontowanych na zewnętrznej powłoce statku.

1. “Przed deorbitacją pojazd odpali silniki i z wyższej orbity wypuści jeszcze 14 cubesatów zamontowanych na zewnętrznej powłoce statku.”

Gwoli ścisłości oprócz tych 14 (Lemur-2 50, …, 57, ISARA, CHEFsat, Asgardia 1, OCSD B, OCSD C, PropCube 2)
    Antares wyniósł jeszcze cubesaty: EcAMSat i TechEdSat 6

• “Rakieta nośna Antares 230 wystartowała 11 listopada”
      Wczoraj był 12 listopada, ale być może autor przebywa w innej strefie czasowej 🙂

“Przed deorbitacją pojazd odpali silniki i z wyższej orbity wypuści jeszcze 16 cubesatów zamontowanych na zewnętrznej powłoce statku. ”
      2 Cubesaty opuszczą ISS przez KIBO , a 14 z Cygnusa po odcumowaniu od ISS zaplanowanym na 4 grudnia i podniesieniu orbity statku transportowego do około 500 km.