Jim Bridenstine poddany krytyce w Senacie USA

Nominowany na nowego administratora NASA Jim Bridenstine był przez dwie i pół godziny przepytywany w amerykańskim Senacie.

Po zakończeniu siedmioletniej kadencji Charlesa Boldena jako administratora NASA nowa administracja Donalda Trumpa rekordowo długo nie wyznaczyła jego następcy. Od stycznia 2017 roku rolę pełniące obowiązki kierownika agencji pełnił Robert Lightfoot. Od tego czasu pojawiało się kilka informacji na temat poszczególnych kandydatów na administratora NASA, jednak bez oficjalnego potwierdzenia.

Pierwszego września 2017 Donald Trump wyznaczył Jima Bridenstine na nowego administratora NASA. Zanim jednak zostanie on formalnie zatwierdzony na nowego kierownika agencji, musiał wystąpić przed komisją senacką ds Handlu, Nauki i Transportu.

Senatorzy ze strony Demokratów pytali, czy Bridenstine na wystarczające doświadczenie techniczne by kierować amerykańską agencją kosmiczną. Były pilot wojskowy wcześniej pełnił rolę dyrektora Museum Lotnictwa i Kosmonautyki w Tulsa.

Padły również pytania o opinii nominata na temat zmian klimatycznych. Bridenstine podkreślił, że jest w pełni przekonany, iż obecnie dochodzi do znacznych zmian klimatycznych, uniknął jednak odpowiedzi twierdzącej na pytanie czy działalność człowieka jest tutaj głównym głównym czynnikiem.

Później Bridenstine dodał, że nie zamierza karać naukowców w NASA za wypowiedzi dotyczące zmian klimatycznych. “Nie będę ich karał przenosinami do innych ośrodków”

Należy podkreślić, że od czasu zmiany administracji USA wielu uczonym utrudniano wypowiedzi o problematyce zmian klimatycznych, budżety instytucji badających tę tematykę zostały znacznie zmniejszone, zaś ogromne ilości danych naukowych zostało przekopiowanych na serwery w Europie w obawach przed blokadą badań.

Część senatorów pytała Bridenstine’a również o inne kwestie, takie jak jego opinię na temat molestowania seksualnego, praw LGBT czy krytyki wobec innych kandydatów republikańskich udzielonych w poprzednich kampaniach wyborczych.

8 listopada Komisja Senacka ponownie się zbierze. Wówczas przegłosowana ma zostać również nominacja Bridenstine’a.

(SN)