Bliski przelot 2017 UL6 (28.10.2017)

Dwudziestego ósmego października doszło do bliskiego przelotu meteoroidu 2017 UL6. W momencie zbliżenia ten obiekt znalazł się w odległości około 54 tysięcy kilometrów od powierzchni Ziemi.

Przelot meteoroidu 2017 UL6 nastąpił 28 października 2017, z maksymalnym zbliżeniem około godziny 13:20 CEST. W momencie tego przelotu ten meteoroid znalazł się w odległości około 54 tysięcy kilometrów od powierzchni naszej planety, czyli około 0,14 średniego dystansu do Księżyca. Taka odległość to więcej niż orbita geostacjonarna (GEO – ok 36 tysięcy km), na której krąży wiele satelitów telekomunikacyjnych.

Średnicę 2017 UL6 wyznaczono na zaledwie 2 metry. Jest to zbyt mały obiekt, by mógł on wyrządzić jakiekolwiek szkody na powierzchni Ziemi. Prawdopodobnie obiekt spłonąłby w całości w atmosferze.

Jest to czterdziesty czwarty wykryty bliski przelot planetoidy lub meteoroidu w 2017 roku. W 2016 roku wykryto przynajmniej 45 bliskich przelotów, w 2015 roku było takich odkryć 24, a w 2014 roku było ich 31. Do tych odkryć należy dołączyć te, które nie zostały dopisane do ogólnodostępnych baz danych. Do końca 2017 roku można się spodziewać jeszcze kilku lub kilkunastu odkryć meteoroidów i planetoid, które przelecą blisko Ziemi. Wciąż jednak bardzo dużo przelotów nie zostaje wykrytych. Dzieje się tak w szczególności w przypadku przelotów po stronie dziennej, kiedy niemożliwe lub bardzo trudne są naziemne obserwacje astronomiczne.

(HT, Tw)