NASA współpracuje z Koreą Południową przy misji orbitera Księżycowego

W trzeciej dekadzie XXI wieku Korea Południowa planuje przeprowadzić pierwszą misję Księżycową. Projekt Korean Pathfinder Lunar Orbiter (KPLO) będzie realizowany ze wsparciem amerykańskiej agencji kosmicznej.

Azjatycki wyścig kosmiczny

Od ponad dekady w krajach Dalekiej Azji odbywa się swoisty wyścig kosmiczny. Prócz intensywnego rozwoju programów teledetekcyjnych i nawigacyjnych widać również przykłady misji eksploracyjnych. Chiny, Japonia i Indie przeprowadziły już pierwsze misje orbiterów księżycowych (programy Chang’e, Kaguya, Chandrayaan). Państwo Środka w ciągu dwóch lat przeprowadzi pierwszą próbę przywiezienia próbek ze Srebrnego Globu (Chang’e 5), zaś Indie w pierwszym kwartale przyszłego roku umieszczą na Księżycu lądownik oraz łazik (misja Chandrayaan-2).

Wizualizacja sondy Korea Pathfinder Lunar Orbiter / KARI

Również Korea Południowa chce spróbować swoich sił w badaniach Księżyca. W latach dwudziestych XXI wieku kraj zamierza wynieść orbiter księżycowy za pomocą własnej rakiety. Na termin startu przede wszystkim wpływa rozwój nowej orbitalnej rakiety nośnej KSLV-II.

Po pierwszych próbach z rakietą nośną KSLV-I obecnie w Korei Południowej trwają prace badawczo rozwojowe nad systemem nowym rakietowym, zaś produkcja poszczególnych komponentów ma zostać zrealizowana w latach 2018-2021. Dopiero w 2021 przeprowadzone zostaną dwa loty testowe rakiety KSLV-II. Jeżeli będą one udane, to będzie można wyznaczyć termin lotu z sondą KPLO.

Współpraca z NASA

W grudniu zeszłego roku Koreańska Agencja Kosmiczna podpisała umowę z NASA. W jej ramach Koreańczycy udostępnią Amerykanom miejsce dla 15 kilogramowego ładunku naukowego w zamian za dostęp do sieci telekomunikacyjnej Deep Space Network oraz pomoc agencji w projektowaniu i nawigowaniu misji. Na pokładzie KPLO prócz urządzenia z USA znajdować się będą również cztery inne instrumenty naukowe (kamera szerokokątna, czujnik pola magnetycznego, czujnik promieniowania gamma oraz demonstrator systemu komunikacyjnego) z Korei Południowej.

Animacja ukazująca koreańskie plany eksploracji Księżyca / KARI

28 kwietnia 2017 roku na ładunek z USA została wybrana kamera opracowana przez Arizona State University. Celem instrumentu ShadomCam będzie obserwowanie terenów na biegunach Księżyca znajdujących się w permanentnym cieniu. W takich miejscach na powierzchni Srebrnego Globu znajdują się zasoby wody, które mogą być użyte w przyszłych działaniach eksploracyjnych. ShadomCam będzie w stanie wykonywać 800 razy czulsze pomiary od obecnie używanej Narrow Angle Camera znajdującej się na sondzie Lunar Reconnaissance Orbiter. LRO krąży wokół Księżyca od 2009 roku.