Dragon (CRS-12) przycumował do ISS

Bezzałogowa kapsuła Dragon firmy SpaceX została przechwycona przez ramię robotyczne stacji i przyłączona do “dolnego” węzła modułu Harmony.

Półtora dnia po starcie na pokładzie Falcona 9 kapsuła Dragon została przycumowana do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Start rakiety nastąpił 14 sierpnia o godzinie 18:31 CEST. Po 9 minutach i 14 sekundach lotu kapsuła znalazła się na orbicie. SpaceX udało się również odzyskać pierwszy stopień, który po udanym wzlocie wylądował na stanowisku Landing Zone-1 w odległości 15 kilometrów od platformy startowej 39A.

Nagranie ze startu Falcona 9 i lądowania pierwszego stopnia w dniu 14 sierpnia 2017 / SpaceX

Było to już 14 udane lądowanie pierwszego stopnia, z czego szóste na lądzie. W 2017 roku SpaceX wykonał już 11 lotów rakiety Falcon 9. Misja CRS-12 (Commercial Resupply Services) jest 12 misją logistyczną przeprowadzoną przez SpaceX do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Pierwotny kontrakt od NASA zakładał przeprowadzenie właśnie 12 misji, jednak został on przedłużony o kolejne 8 misji logistycznych. Był to również ostatni pierwszy lot dla kapsuły Dragon w misji logistycznej. W kolejnych lotach SpaceX planuje zastosować kapsuły, które odbyły już jeden lot orbitalny. W poprzedniej misji CRS-11 zastosowano po raz drugi używanego pojazdu.

Konfiguracja ISS wraz z przycumowanymi pojazdami na 16 sierpnia 2017 / NASA

Dragon został przechwycony przez kierujących robotycznym ramieniem stacji SSRMS astronautów Paolo Nespolego oraz Jacka Fischera. Pojazd został następnie przycumowany do “dolnego” – czyli patrzącego w kierunku Ziemi – węzła modułu Node 2 – Harmony. Kapsuła pozostanie przycumowana do ISS przez miesiąc do 17 września.

Przywieziony ładunek

Dragon dostarczy 2910 kg ładunku. 1258 kg znajdzie się zaś w bagażniku kapsuły – eksperyment CREAM (Cosmic-Ray Energetics and Mass). Jest to zaawansowane obserwatorium promieniowania kosmicznego, które umieszczone będzie na platformie japońskiego modułu Kibo. Po raz pierwszy w użyciu będzie instrument przystosowany to tak długich trybów obserwacji w szerokim zakresie promieniowania wysokoenergetycznego.

1652 kg ładunku znajdzie się zaś w przedziale hermetyzowanym. Oprócz żywności i innych zapasów dla sześcioosobowej załogi na pokładzie znajdą się m.in:

• OFPIM – Optical Fiber Production in Microgravity Experiment. Ładunek firmy Firma Made in Space będzie testować, czy możliwa jest produkcja światłowodów na orbicie, które będą wykazywały się lepszymi parametrami od tych uzyskanych na Ziemi. Wcześniej Made in Space testowało pierwszą drukarkę 3d na pokładzie ISS.
  • High Performance Commercial Off-The-Shelf Computer System on the ISS. Eksperyment ma na celu przetestowanie działania komputera o dużych możliwościach obliczeniowych w warunkach promieniowania kosmicznego.
  • Crystallization of LRRK2 Under Microgravity Conditions. Eksperyment będzie prowadził badania nad rozwojem białek powodujących rozwój choroby Parkinsona.
  • Cubesat 3U Overview 1A. Jest to pierwszy satelita oferujący usługi transmisji obrazu do hełmów wirtualnej rzeczywistości. Zbudowany przez spółkę SpaceVR umożliwi przesyłanie obrazu (docelowo na żywo) na urządzenia swoich klientów.
  • Kestrel Eye 2M  – mały satelita wojskowy, który ma zademonstrować możliwości obserwacji wybranych obiektów z rozdzielczością 1,5 metra podczas jednego przelotu.
  • Siedem cubesatów edukacyjnych i technologicznych: Dellingr (badania heliofizyczne), ASTERIA (pomiary astrofizyczne), LAICE, RBLE, OSIRIS-3U (badania jonosfery), HARP oraz OPEN.

(NSF, LK, GSP)