Koniec misji LISA Pathfinder

Osiemnastego lipca 2017 roku zakończyła się europejska misja LISA Pathfinder.

LISA Pathfinder, przedsięwzięcie Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) realizowane przy wsparciu amerykańskiej NASA, to sonda kosmiczna przenosząca eksperymentalny zestaw aparatury badawczo-pomiarowej. Statek powstawał przez 10 lat kosztem ponad 400 milionów EUR. Jej zadaniem było przetestowanie technologii mającej w przyszłości, w postaci zespołu 2-3 satelitów, pozwalać na wykrywanie fal grawitacyjnych.

Schemat budowy LTP sondy LISA Pathfinder / Credit: ESA

Głównym ładunkiem misji jest eksperymentalny detektor, serce sekcji naukowej sondy, określany jako LISA Technology Package (LTP). Jest on złożony z laserowych dalmierzy, niezwykle dokładnych akcelerometrów, mikrosilniczków korekcyjnych i dwóch 46 milimetrowych sześcianów wykonanych ze złota i platyny, oddalonych od siebie o 38 cm.

LISA Pathfinder miała masę startową ok. 1910 kg. Masa własna sondy to około 810 kilogramów, zaś masa ładunku użytecznego wynosi 125 kg. Statek ma wymiary 2,9 m x 2,1 m.

Jego głównym wykonawcą był Airbus Defence & Space UK. Jako moduł napędowy wykorzystano sprawdzoną podstawę, platformę satelitów telekomunikacyjnych Eurostar.

Start misji nastąpił w grudniu 2015 roku dzięki rakiecie Vega. Sonda operowała z punktu L1 układu Ziemia-Słońca, oddalonego około 1,5 miliona kilometrów od Ziemi w kierunku Słońca.

Koniec misji LISA Pathfinder / Credits – European Space Agency, ESA

Do zakończenia misji LISA Pathfinder doszło 18 lipca 2017 roku. Tego dnia o godzinie 20:00 CEST nastąpiła ostatnia transmisja z sondy.

Misja LISA Pathfinder służyła jako test technologiczny przed kolejną misją o nazwie Laser Interferometer Space Antenna (LISA). Aktualnie LISA jest rozpatrywana przez ESA jako potencjalna misja, z datą startu w 2034 roku.

Warto tu dodać, że na początku misji LISA Pathfinder ogłoszono (za pomocą naziemnych instrumentów) rejestrację fal grawitacyjnych. To potwierdzenie otworzyło nowy dział astronomii obserwacyjnej.